Sådan bliver emballagekrav en strategisk styrke for din forretning


Mindre affald, bedre emballage og en stærkere grøn profil. Det er nogle af de helt konkrete gevinster, virksomheder kan opnå ved at arbejde strategisk med producentansvar og den kommende EU-forordning, PPWR, siger Rikke Halkjær Kristensen, fagchef hos Retur.
"Det er komplekst stof, og derfor skal vi bryde det ned i mindre elementer for at forstå værdien – og håndtere det derfra," siger Rikke Halkjær Kristensen. Hun fortsætter:
"Vi er nødt til at skære igennem støjen i debatten og vende tilbage til det centrale formål – og finde ud af, hvordan vi bedst muligt kan omsætte det i praksis. Det kræver, at virksomhederne både forstår de nye rammer og begynder at arbejde strategisk med dem."
Rikke Halkjær Kristensen, der i denne uge deltog i en international packaging-konference i Barcelona med fokus på PPWR, stiller op på Emballagedagen den 5. november for at dele den nyeste viden og give deltagerne et overblik over, hvor vi står lige nu – og hvordan virksomheder kan bruge rammerne til at styrke både forretningen og bæredygtigheden.
”Der er ikke kun tale om en administrativ opgave. Der er også en mulighed for at skabe reelle forbedringer i både design, miljøprofil og konkurrencedygtighed," siger Rikke Halkjær Kristensen
PPWR er på vej – og synergierne skal udnyttes nu
Selvom producentansvaret stadig er nyt, er næste bølge af regulering allerede på vej. Den kommende PPWR vil stille endnu skrappere krav til emballagens design, materialevalg og dokumentation. Derfor er det afgørende, at virksomheder begynder at tænke i sammenhæng nu, siger Rikke Halkjær Kristensen og fortsætter:
”Hvis man begynder at tænke i sammenhæng med kommende lovgivning allerede nu, kan man skabe en mere robust og fremtidssikret emballagestrategi – og samtidig høste gevinster som bedre data, en stærkere grøn profil og lavere ressourceforbrug."
Fra kompleksitet til konkurrencefordel
Med sit oplæg på Emballagedagen ønsker Retur at give deltagerne en værktøjskasse med hjem – ikke bare til at forstå reglerne, men til at handle på dem og se dem som en strategisk mulighed.
”Når reglerne ses som løftestænger frem for benspænd, bliver det muligt at styrke både den grønne omstilling og forretningen,” siger Rikke Halkjær Kristensen.
Tilmeld dig Emballagedagen den 5. november i Middelfart og få styr på, hvordan din virksomhed bedst ruster sig til fremtidens emballagekrav.