Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Rod på reolerne

Onsdag 19. oktober 2016
Hylderne på landets biblioteker bliver ikke fyldt op, som de plejer. En række danske biblioteker oplever, at bestilte bøger og film ikke bliver leveret eller er stærkt forsinkede. Det sker efter at opgaven med at klargøre bøgerne har skiftet hænder. Virksomheden Biblioteksmedier, der sidste år tabte opgaven, vil nu have afholdt en ny udbudsrunde.

Bibliioteksmedier

[fact]

UDKOM har bedt SKI om et interview på baggrund af den kritik, flere bibliotekarer nu kommer med.

SKI’s markedsdirektør Rasmus Lund Kongsgaard svarer, at SKI ikke ønsker at stille op til interview. Han skriver dog følgende i en mail:

»SKI tager implementeringen af aftalen yderst alvorligt og påtaler alle problematiske forhold, som vi bliver bekendt med. SKI har således siden aftalen blev indgået - i samarbejde med de tilsluttede kommuner - fulgt tæt op på implementeringen af aftalen. Vi har endvidere også fulgt op på bibliotekernes tilfredshed med aftalen ved at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse blandt bibliotekerne for at få et billede af, hvordan det går med de syv delaftaler. På den måde kan vi få et samlet overblik over, hvordan aftalen fungerer – både ift. iMusic og ift. Biblioteksmedier.

Når resultatet foreligger, vil SKI i samarbejde med de tilsluttede kommuner gøre status. I mellemtiden fortsætter SKI selvfølgelig den tætte opfølgning på aftalen.«

UDKOM har desuden bedt iMusic forholde sig til kritikken, men iMusic har ikke besvaret vores henvendelser.[/fact]I et af Ballerups industrikvarterer kan Biblioteksmediers direktør, René Milholt, vise rundt igennem det ene halvtomme lagerrum efter det andet.

»Vi er gået fra ca. 80 til 20-25 medarbejdere på halvandet år. Det er en stor forandring.«

Men for René Milholt er det mere end en stor forandring. Han føler sig overbevist om, at hans virksomhed har tabt den store opgave med at klargøre danske bøger og film til landets biblioteker, fordi en konkurrerende virksomhed bevidst bød ind med en pris, der slet ikke tog højde for omkostningerne ved at dække bibliotekernes behov som udlagt i kontrakten. Konkurrenten er Aarhus-virksomheden iMusic.

»Vi kan godt acceptere, at vi har tabt et udbud, hvis vores konkurrent vel at mærke lever op til de krav, der var i udbuddet. Men vi ser nu, at den nye leverandør ikke lever op til leveringstiderne. Det tyder på, at de har lovet mere, end de har kunnet holde«.

Det er SKI – Statens og Kommunernes Indkøbsservice – der sidste år valgte at tildele iMusic opgaven med at klargøre biblioteksmaterialer til landets centralbiblioteker, folkebiblioteker og skolebiblioteker. Argumentet var, at iMusic kunne klare opgaven til en langt lavere pris end Biblioteksmedier. Men det har vist sig, at iMusic ikke er i stand til at leve op til de aftalte leveringstider og kvalitet, og nu bør SKI tage konsekvensen og lade udbuddet gå om, siger René Milholt:

»Hvis iMusic kan vinde på en pris, der synes meget lav, og så efterfølgende ikke lever op til servicevilkårene, så synes vi, det er et problem. For vi bød ind med en pris, vi mente, der var rentabel både for kunderne og for os som virksomhed, så vi kunne blive ved med at udvikle vores produkter til glæde for bibliotekerne og borgerne.«

Bøgerne kommer ikke
UDKOM har talt med en række biblioteker over hele landet, der bekræfter, at der har været store problemer, siden iMusic overtog opgaven.

»Generelt er der alt for lang leveringstid på materialerne, og der er er alt, alt for mange fejl i klargøringen af materialerne,« siger Birte Bornæs, vicebibliotekschef på Herning Bibliotek.

Problemet rammer brugerne af biblioteket, der pludselig må spejde langt efter nyligt udgivne bøger. Det gælder også for de film, som bibliotekerne udlejer, lyder det fra Svendborg Bibliotek, hvor Jens Christian Horn Andersen er ansvarlig for at bestille materialer hjem:

»Vi kun modtaget en film af skønsmæssigt 150 bestillinger siden 1. juni, hvor iMusic overtog udbuddet,« siger han og uddyber, at leveringen af bøger også har været langsom og svingende:

»Det er irriterende, at alle eksemplarer ikke leveres samtidig af hensyn til fordelingen til de forskellige biblioteksafdelinger.«

Også landets skolebiblioteker er trætte af situationen, fordi den nu går ud over eleverne på landets skoler:

»Flere skoler og kommuner oplever, at de stadig intet har modtaget fra deres bestillinger i juni måned. Nogle er begyndt at bestille andre steder i frustration,« siger Birgitte Reindel, Formand for Pædagogisk LæringsCenterForening, der organiserer de danske skolebibliotekarer.

Grakom reagerer
Grakom er nu gået ind i sagen og har taget kontakt til SKI:

»Vi har nu sendt SKI en skrivelse, hvor vi har påpeget, at deres nuværende leverandør ikke opfylder aftalen. Vi er derfor enige med Biblioteksmedier i, at der bør laves et nyt udbud,« siger Alexander Enevoldsen, advokatfuldmægtig i Grakom.

Enkelte biblioteker, som UDKOM har talt med, påpeger, at der formentlig blot er tale om startvanskeligheder for den nye leverandør, men det kan SKI ikke dække sig ind under, siger Alexander Enevoldsen:

»Materialet skal kunne leveres fra første dag. Det er derfor, der er en implementeringsperiode, så en leverandør kan få styr på de ting, inden kontrakten træder i kraft. Det er ikke sket, og derfor er der reelt tale om misligholdelse af aftalen.«

Samtidig kritiserer Grakom SKI for at bygge udbuddet op således, at kun en udbyder vinder hele markedet af danske bøger:

»Grakom er fortaler for udbud af rammeaftaler med flere leverandører. På den måde sikres parterne af rammeaftalen sikkerhed for modtagelse af varer, større sortimentsbredde og muligheden for at fravælge en leverandør på grund af manglende kvalitet. Det ville have været en fordel for bibliotekerne i den situation, de står i netop nu,« siger Alexander Enevoldsen.

Flere kræver nyt udbud
Flere bibliotekarer rundt om i landet undrer sig over valget af den nye leverandør.

»Set i bagklogskabens klare lys har det nok været rimeligt naivt at tro på, at en leverandør med så lidt domænekendskab til produktionen omkring klargøring af bøger, for så mange kroner, som der er tale om her, har kunnet løfte opgaven,« siger Birte Bornæs fra Herning Bibliotek. Hun bakkes op af Birgitte Reindel, der er formand for skolebibliotekarernes organisation:

»Nogle af vores medlemmer har opfordret andre til at klage til SKI. Jeg vil sige, at hvis ikke situationen bedres snarligt, vil vores forening også henvende sig til SKI.«

René Milholt fra Biblioteksmedier modtager i disse måneder ordrer fra frustrerede biblioteker, der ikke har fået de bøger, spil og film, de har bestilt gennem iMusic. Men det er ikke nok til, at han har kunnet undgå at fyre op imod 75 procent af sine medarbejdere. Han ærgrer sig også på bibliotekernes vegne, fordi han vurderer, at de i sidste ende kommer til at stå med en dyrere regning, selvom SKI valgte en billigere leverandør:

»En ting er, at materialet ikke bliver leveret. Men bibliotekerne har været vant til, at leverancerne var i orden. Når der nu sker flere fejl, bruger bibliotekerne mange administrative omkostninger og ressourcer på at kontrollere materialerne og sikre, at der ikke er dobbeltnumre og andre fejl, så bøgerne bliver registreret forkert. Tager man højde for de ting, så er det ikke blevet billigere for bibliotekerne at skifte leverandør.«

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.