Restriktioner medfører lavere salg den kommende tid
Der går nærmest ikke en dag i december uden udmeldinger om nye restriktioner, som er en konsekvens af, at smitten med corona er blusset op.
Den 7. december afholdt statsminister Mette Frederiksen et pressemøde, hvor der blev meldt om skærpede restriktioner i 38 kommuner - herunder København.
Siden er pressemøderne og restriktionerne kommet som perler på en snor. Yderligere 31 kommuner blev føjet til listen, derefter fulgte resten af landet og den 16. december blev restriktionerne yderligere skærpet.
De nuværende restriktioner, som foreløbig gælder til den 3. januar, er stort set lige så omfattende, som under nedlukningen i foråret, og kommer til at få indflydelse på efterspørgsel og omsætning, mener GRAKOMs cheføkonom, Mads Lindegaard:
”De skærpede restriktioner får indflydelse på efterspørgslen på grafiske produkter. Forårets nedlukning kan give nogle indikationer af størrelsesordenen for, hvor meget salget vil falde i den grafiske branche samt i reklame- og mediebureauerne.”
Figur 1: Månedligt salg i virksomheder med 10 ansatte eller flere i forhold til samme periode sidste år
Kilde: Danmarks Statistik
Ifølge analysen var april den første måned, hvor forårets nedlukning slog fuldt igennem på omsætningen. Salget faldt i både trykkerier og blandt reklame- og mediebureauer med 37 pct. i forhold til samme periode året før, og salget gik kun en smule frem måneden efter.
Således var salget i trykkerierne 34 pct. lavere i maj sammenlignet med året før, mens reklame- og mediebureauer havde et salg, der var 32 pct. lavere.
Efter at restriktionerne gradvist blev løftet, da vi efterhånden nærmede os sommeren, bevægede salget sig nærmere normalen dog uden at komme op på niveau med 2019.
”I foråret så vi salget falde markant som følge af corona-nedlukningen. Restriktioner, der begrænser antallet af mennesker, der må mødes, rammer virksomhederne hårdt. Forårets erfaringer viser også, at fald i salget typisk sker med en vis forsinkelse, idet virksomhederne i marts fortsat producerede allerede bestilte opgaver”, siger Mads Lindegaard.
Indførelsen af alle de nye restriktioner vil formentlig ikke slå lige så hårdt igennem på salget i hver af de kommende måneder, som de gjorde i foråret, mener Mads Lindegaard, da der er en række faktorer, som er anderledes:
”Det er min forventning, at virksomhedernes salg ikke vil falde så voldsomt som i foråret. At arbejde under corona er ikke længere ukendt territorium. Medarbejdere er blevet vant til at arbejde hjemmefra, og foreløbigt er der fortsat muligheder for børnepasning, så det er lettere at arbejde. Samtidig kender virksomhederne allerede til hjælpepakkerne, som lanceres igen. Under denne nedlukning er virksomhederne mere vant til at navigere i en verden med corona”, siger Mads Lindegaard.
Selv om salget formentlig ikke vil falde lige så meget hver måned, som under forårets nedlukning, er der dog også faktorer, der trækker i retning af, nedlukningen kan blive af længere varighed.
”Der er en stigende corona-træthed i befolkningen. Mange savner friheden og livet inden corona og har svært ved at finde motivationen til fortsat at isolere sig. Samtidig står jul og nytår for døren, hvor mange mødes med andre, end de gør i hverdagen. Endelig er årstiden ikke med os som i foråret, idet vi fortsat bruger meget tid indenfor. Alt sammen trækker i retning af, at smitten i samfundet måske ikke vil falde så hurtigt”, siger Mads Lindegaard.