Reklameindgreb mod spil er afmagt og symbolpolitik
Regeringen foreslår i nyt udspil at forbyde, at kendte sportsfolk og andre autoriteter kan medvirke i spilreklamer. Fem af regeringens ni forslag til bekæmpelse af spilafhængighed handler om begrænsning af markedsføringen, mens kun et enkelt forslag strammer reglerne for de konkrete produkter, som folk bliver afhængige af.
”Det er ren symbolpolitik og udtryk for politisk afmagt, at man retter al skytset mod markedsføringen. Det er jo produktet og ikke markedsføringen, der skaber spilafhængighed” siger Thomas Torp, der er administrerende direktør i GRAKOM, der er erhvervsorganisation for kommunikationsindustrien.
”Forslaget om forbud mod kendte i reklamer er helt gakkelak. Man kan jo ikke lovgivningsmæssigt afgrænse, hvem der er for kendte til at være med i en reklame. Man skal også huske på, at danske særregler for markedsføring ikke giver mening for produkter, der først og fremmest markedsføres og sælges på internettet, som er globalt,” siger Thomas Torp.
GRAKOM mener, at man skal lade spilbranche regulere deres egen markedsføring, som de allerede gør i dag, og så bør man fra politisk side se i en helt anden retning for at lede efter løsninger:
”Hvis man reelt ønsker at gøre noget ved problemet med spilafhængighed, så skulle man regulere produktet i stedet for markedsføringen. Man kan forbyde visse typer af spil. Man kan skærpe kontrollen med aldersgrænser. Man kan beskatte spiludbyderne ud af landet. Man kan beskatte gevinsterne, så det ikke kan betale sig at vinde. Man kan skrue op for hjælpen til spilafhængige. Og så kunne staten jo lukke sin egen spilleforretning,” lyder det fra Thomas Torp.
GRAKOM repræsenterer omkring 700 virksomheder i kommunikationsindustrien. Ca. 140 danske bureauer har et medlemskab af GRAKOM via brancheforeningen Creative Club.
Regeringens udspil mod spilafhængighed 1. Forbud mod reklamer fra fløjt-til-fløjt 2. Forbud mod reklamer for bonusser 3. Forbud mod reklamer i udvalgte tidsrum 4. Forbud mod brug af autoriteter i markedsføring 5. Stop pengespil i forklædning 6. Begrænset eksponering for markedsføring 7. Faste bevillinger til behandling af spilafhængighed 8. Flere midler til undersøgelser 9. Inspiration fra lignende områder |