Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Reklamebureauernes omsætning steg 4,3 pct i 2016

Onsdag 22. marts 2017
For første gang siden 2010 oplever reklamebureauerne fremgang i omsætningen. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Stigende privatforbrug og bedring i økonomien er med til at trække omsætningen op i den konjunkturafhængige branche.

Omsætningen i reklamebureauerne lå i 2016 4,6 pct. højere end året før. Omregnet til den reale udvikling – altså fraregnet inflationen – var stigningen på 4,3 pct. Samlet beløb omsætningen sig til 9,5 mia. kr.

Det bemærkes, at firmaernes salg ofte bliver revideret løbende, når der kommer nye indberetninger til SKAT, så der kan ske ændringer i de efterfølgende revisioner.

Vendingen i reklamebureauernes omsætning sker efter flere år med faldende omsætning, og opsvinget er endnu i sin spæde fase. Fortsat fremgang i økonomien og stigende forbrug forventes at være med til at forstærke opsvinget.

Det nuværende omsætningsniveau ligger da også 2,1 mia. kr. under den seneste top i 2010, så der burde være mulighed for at indhente noget af den tabte omsætning, i takt med af virksomhederne igen tilfører flere penge til deres markedsføringsbudgetter.



For anden reklamevirksomhed – som blandt andet er opsætning af reklamer – går det også fremad. Fra 2015 til 2016 er omsætningen steget 9,0 pct. Svarende til 8,7 når inflationen fraregnes. Her er der ligeledes tale om en vending efter flere års fald.



Salget inden for reklameplads i medier ser i modsætning til de to andre kategorier ud til fortsat at stagnere. Omsætningen har dog heller ikke oplevet samme nedtur i de senere år. Tværtom har der været en stigende omsætning.



Læs også
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.
Det udvidede producentansvar giver anledning til spørgsmål blandt mange virksomheder: Hvem har egentlig ansvaret – og hvad betyder det miljøgraduerede bidrag for netop din emballage? Medlemmer kan finde nyttig information og vejledning i GRAKOMs vidensbank.