Reklamebureauernes omsætning steg 4,3 pct i 2016
Onsdag 22. marts 2017
For første gang siden 2010 oplever reklamebureauerne fremgang i omsætningen. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Stigende privatforbrug og bedring i økonomien er med til at trække omsætningen op i den konjunkturafhængige branche.
Omsætningen i reklamebureauerne lå i 2016 4,6 pct. højere end året før. Omregnet til den reale udvikling – altså fraregnet inflationen – var stigningen på 4,3 pct. Samlet beløb omsætningen sig til 9,5 mia. kr.
Det bemærkes, at firmaernes salg ofte bliver revideret løbende, når der kommer nye indberetninger til SKAT, så der kan ske ændringer i de efterfølgende revisioner.
Vendingen i reklamebureauernes omsætning sker efter flere år med faldende omsætning, og opsvinget er endnu i sin spæde fase. Fortsat fremgang i økonomien og stigende forbrug forventes at være med til at forstærke opsvinget.
Det nuværende omsætningsniveau ligger da også 2,1 mia. kr. under den seneste top i 2010, så der burde være mulighed for at indhente noget af den tabte omsætning, i takt med af virksomhederne igen tilfører flere penge til deres markedsføringsbudgetter.

For anden reklamevirksomhed – som blandt andet er opsætning af reklamer – går det også fremad. Fra 2015 til 2016 er omsætningen steget 9,0 pct. Svarende til 8,7 når inflationen fraregnes. Her er der ligeledes tale om en vending efter flere års fald.

Salget inden for reklameplads i medier ser i modsætning til de to andre kategorier ud til fortsat at stagnere. Omsætningen har dog heller ikke oplevet samme nedtur i de senere år. Tværtom har der været en stigende omsætning.


Omsætningen i reklamebureauerne lå i 2016 4,6 pct. højere end året før. Omregnet til den reale udvikling – altså fraregnet inflationen – var stigningen på 4,3 pct. Samlet beløb omsætningen sig til 9,5 mia. kr.
Det bemærkes, at firmaernes salg ofte bliver revideret løbende, når der kommer nye indberetninger til SKAT, så der kan ske ændringer i de efterfølgende revisioner.
Vendingen i reklamebureauernes omsætning sker efter flere år med faldende omsætning, og opsvinget er endnu i sin spæde fase. Fortsat fremgang i økonomien og stigende forbrug forventes at være med til at forstærke opsvinget.
Det nuværende omsætningsniveau ligger da også 2,1 mia. kr. under den seneste top i 2010, så der burde være mulighed for at indhente noget af den tabte omsætning, i takt med af virksomhederne igen tilfører flere penge til deres markedsføringsbudgetter.

For anden reklamevirksomhed – som blandt andet er opsætning af reklamer – går det også fremad. Fra 2015 til 2016 er omsætningen steget 9,0 pct. Svarende til 8,7 når inflationen fraregnes. Her er der ligeledes tale om en vending efter flere års fald.

Salget inden for reklameplads i medier ser i modsætning til de to andre kategorier ud til fortsat at stagnere. Omsætningen har dog heller ikke oplevet samme nedtur i de senere år. Tværtom har der været en stigende omsætning.


Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Efter godt 40 med bibler åbner GRAKOM-medlemmet 2K/Denmark døren til en international kundebase for ikke-religiøse produkter. Nøglen er et strategisk samarbejde med Westchester Publishing Services.