Reklamebureauerne på vej ud af hængedyndet
Reklamebureauernes omsætning er på vej op efter flere år med faldende omsætning. Det viser nye tal for Danmarks Statistik. Stigende privatforbrug og bedring i økonomien er med til at trække omsætningen op.
Omsætningen i reklamebureauerne lå i årets første ni måneder 4,8 pct. højere end samme periode sidste år. Det er højere omsætning i 2. og 3. kvartal, som er årsag til det højere niveau. De to kvartaler lå begge omkring 140 mio. kr. højere end samme kvartaler året før.
Vendingen i reklamebureauernes omsætning sker efter flere år med faldende omsætning, og opsvinget er endnu i den spæde fase. Fortsat fremgang i økonomien og stigende forbrug forventes dog at være med til at forstærke opsvinget.
For anden reklamevirksomhed – som blandt andet er opsætning af reklamer – går det også fremad. Fra januar til september er omsætningen steget 10,4 pct. i forhold til samme periode året før. Her er der ligeledes tale om en vending efter flere års fald.
Salget inden for reklameplads i medier ser i modsætning til de to andre kategorier ud til fortsat at stagnere. Omsætningen har dog heller ikke oplevet samme nedtur i de senere år, tværtom har der været en stigende omsætning.
Reklamevirksomhederne forventer fortsat vækst
Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse er på et år steget fra 18 i november 2015 til 33 november 2016.
Erhvervstilliden er en sammenvejning af vurderet forretningssituation, vurderet faktisk omsætning og vurderet kommende omsætning. Nettotallet på 33 udtrykker forskellen mellem de procentvise andele af virksomheder - vægtet efter beskæftigelse - der har angivet hhv. positiv og negativ tillid.
Sagt på godt dansk viser tallet 33, at der er en overvægt af virksomheder, som har en positiv erhvervstillid vægtet efter beskæftigelse.
