Reklameafgiften er snart fortid
Tirsdag 09. juni 2015
Af Thomas Torp, adm. direktør GA
Forhandlingerne om afskaffelsen af reklameafgiften nærmer sig sin afslutning. De fire partier bag afgiften, Socialdemokraterne, Radikale, Enhedslisten og SF, er stort set enige om, hvor finansieringen skal findes henne. Nu står blot detaljer tilbage, før forhandlingerne endeligt kan afsluttes.
Det er med stor tilfredshed, at GA kan konstatere, at forhandlingerne om afskaffelsen af reklameafgiften skrider fremad. Der er ingen grund til at tvivle på udfaldet af forhandlingerne. Samtlige partier bag den oprindelige aftale har tilkendegivet, at de arbejder for at droppe reklameafgiften. Det er derfor blot et spørgsmål om tid, før forhandlingerne afsluttes. GA følger både forhandlinger tæt i denne fase, og vi er i fortløbende dialog med partierne, så vi konstant er opdateret. Det ærgrer os, at forhandlingerne trækker i langdrag med den usikkerhed, det giver både i den grafiske branche og hos branchens kunder. Men det skal altså understreges, at der ikke er grund til at tvivle. GA er ganske tæt på den afgørende proces, og reklameafgiften bliver inden længe taget af bordet.
Forudsætningen for at der indføres en reklameafgift er, at regeringen fremsætter et lovforslag og samler 90 mandater i Folketinget bag det. Ingen ønsker nu at indføre afgiften, og derfor kommer det helt sikkert heller ikke til at ske, selvom vi gerne havde set en hurtigere afslutning på sagen.
Vi kan regne med, at afgiften bliver droppet, og vi kan regne med at omsætningen og arbejdspladserne bliver reddet.
Forhandlingerne om afskaffelsen af reklameafgiften nærmer sig sin afslutning. De fire partier bag afgiften, Socialdemokraterne, Radikale, Enhedslisten og SF, er stort set enige om, hvor finansieringen skal findes henne. Nu står blot detaljer tilbage, før forhandlingerne endeligt kan afsluttes.
Det er med stor tilfredshed, at GA kan konstatere, at forhandlingerne om afskaffelsen af reklameafgiften skrider fremad. Der er ingen grund til at tvivle på udfaldet af forhandlingerne. Samtlige partier bag den oprindelige aftale har tilkendegivet, at de arbejder for at droppe reklameafgiften. Det er derfor blot et spørgsmål om tid, før forhandlingerne afsluttes. GA følger både forhandlinger tæt i denne fase, og vi er i fortløbende dialog med partierne, så vi konstant er opdateret. Det ærgrer os, at forhandlingerne trækker i langdrag med den usikkerhed, det giver både i den grafiske branche og hos branchens kunder. Men det skal altså understreges, at der ikke er grund til at tvivle. GA er ganske tæt på den afgørende proces, og reklameafgiften bliver inden længe taget af bordet.
Forudsætningen for at der indføres en reklameafgift er, at regeringen fremsætter et lovforslag og samler 90 mandater i Folketinget bag det. Ingen ønsker nu at indføre afgiften, og derfor kommer det helt sikkert heller ikke til at ske, selvom vi gerne havde set en hurtigere afslutning på sagen.
Vi kan regne med, at afgiften bliver droppet, og vi kan regne med at omsætningen og arbejdspladserne bliver reddet.
Læs også
GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen skal være rektor for Designskolen Kolding
Gyldendal har lanceret Gyldendals Læsedyst – en landsdækkende konkurrence for 7.-10. klasser, der skal styrke læselysten hos børn og unge. Initiativet åbner op for nye muligheder i branchen.