Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Reklameafgiften er nu stendød
Tirsdag 09. juni 2015
Den grafiske branches massive indsats mod reklameafgiften har båret frugt
I november holdt Grafisk Arbejdsgiverforening og HK/Privat konference om reklameafgiften i fællessalen på Christiansborg. Den nuværende regering har i weekenden meldt ud, at den ikke ønsker at indføre reklameafgiften, da den mener, at afgiftens miljømæssige målsætninger allerede er indfriet. Og da oppositionen ligeledes har meldt ud, at den ikke ønsker afgiften indført, betyder det, at reklameafgiften nu endegyldigt kan erklæres død. I Skatteministeriets pressemeddelelse om beslutningen fremhæves det, at det vil "komme erhvervslivet – og særligt den grafiske branche – til gode". Med den formulering sættes en tyk streg under, at branchens store indsats mod afgiften har haft den ønskede effekt. Afgiften blev oprindeligt vedtaget som del af finansloven for 2012, og den mødte fra starten massiv modstand fra den grafiske branche. ”Jeg er meget glad på branchens vegne. Det er utrolig positivt, at regeringen har lyttet til kritikken og nu er klar til at skrotte en afgift, der ikke her nogen dokumenteret miljøeffekt, og som ville have kostet 600 industrijob, hvis den blev ført ud i virkeligheden,” siger adm. direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening, Thomas Torp. Den grafiske branche har været hårdt ramt af afgiften på trods af, at den aldrig blev realiseret. Varslingen alene har betydet afskedigelser, og var den indført kunne branchen have sagt farvel til 600 arbejdspladser. Regeringen vælger at skrotte afgiften, fordi mængden af reklametryksager er faldet. Selvom dette naturligvis ikke er den mest optimale omstændighed for den grafiske branche, mener Grafisk Arbejdsgiverforenings adm. direktør Thomas Torp alligevel, at der er grund til at rose regeringen for dens beslutning. ”Det er stærkt af regeringen at gå forrest og annullere en afgift, der ville have kostet utrolig dyrt i en branche, der allerede er under hårdt pres,” siger Thomas Torp. Finansieringen af afgiften er blandt andet fundet ved at lukke et hul i momslovgivningen, der hidtil har gjort det muligt at undgå at betale moms for magasiner trykt uden for EU. Det mener Grafisk Arbejdsgiverforening er en klog måde at finde pengene på. ”Ved at lukke momshullet skaffer regeringen ikke alene penge til at droppe reklameafgiften. Den lukker også et hul, som har gjort, at især norske og schweiziske trykkerier på unfair vis har udkonkurreret de danske med den konsekvens, at millionordrer er gået tabt sammen med op mod 500 danske job,” siger Thomas Torp.
Med kun 10 ansatte var det en udfordring at finde tid til at komme i gang med certificeringsarbejdet. Men med støtte og hjælp fra GRAKOM og SMV:Grøn har Synthogra nu fået både FSSC 22000 og ISCC+ i hus – en investering, der styrker deres markedsposition og sikrer kunderne kvalitet.