Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Regeringens udspil til fair og lige konkurrence er et vigtigt skridt

Kasper Jessing
Kommunikationschef Kasper Jessing
Fredag 17. november 2017
Forleden præsenterede finansminister Kristian Jensen (V) regeringens oplæg til ’Fair og lige konkurrence’.

printing.jpeg

Oplægget er en udløber af sidste års rapport om ’Offentlige aktiviteter på kommercielle markeder’, som Konkurrencerådet offentliggjorde sidste år.

Grakom bidrog til denne rapport med høringssvar, der blandt andet gav eksempler på kommunale institutioner som tilbyder grafiske ydelser i direkte konkurrence med Grakoms medlemsvirksomheder.

Problemet i dag er, at reglerne for hvornår offentlige aktører kan drive virksomhed i konkurrence med det private erhvervsliv er uklare. Vilkårene for virksomhedsdriften er også væsensforskellig. Et kommunalt drevet grafisk værksted kan ikke gå konkurs og er ikke underlagt indtjeningskrav som den private erhvervsdrivende.

Det er dybt unfair og skadeligt for det erhvervsliv, kommunen samtidig er så afhængigt af for at kunne tiltrække nye skatteydere, forklarer Thomas Torp, administrerende direktør i Brancheforeningen Grakom:

”Det er naturligvis uacceptabelt, at virksomheder presses af kommunal konkurrence betalt med virksomhedernes egne skattekroner. På det grafiske område har vi eksempler fra bl.a. Aarhus og Slagelse, hvor det sker,” fortæller Thomas Torp.

Kommuner underbyder erhvervsdrivende

I sit oplæg nævner regeringen eksempler på, at kommunerne vælger deres eget kontrolbud i en budrunde, fordi kommunen har undladt at indregne de faktiske omkostninger og derved opnået en urealistisk lav pris på opgaven.

”Når en kommune har en grafisk opgave skal den sendes i udbud. Hvis kommunen selv byder på opgaven, er det helt afgørende at absolut alle omkostninger indregnes, og det bliver nemmere med regeringens nye forslag,” forklarer Thomas Torp.

Regeringen har fremlagt en tre-punktsplan, som skal sikre en ”mere fair og lige konkurrence”:

  1. Klarere regler for og begrænsning af offentlige erhvervsaktiviteter

  2. Fair prissætning og lige vilkår

  3. Bedre klagemuligheder og styrket håndhævelse af reglerne

Nye initiativer – men arbejdet fortsætter

”Jeg er rigtig glad for at se konkrete initiativer udspringe af det arbejde, hvor blandt andre Grakom har leveret eksempler på ’rygende pistoler’. Især vil det være en kæmpefordel, at forenkle klageadgangen, så virksomhederne kun skal forholde sig til en klagemyndighed,” siger Thomas Torp.

Grakom har arbejdet på denne sag de sidste to år – og kommer til at følge den til dørs. Adm. direktør Thomas Torp vil opfordre Grakoms medlemmer til at henvende sig, hvis de oplever kommunal konkurrence på deres forretning.

”Det er vigtigt, at man bruger Grakom og ikke tøver med at kontakte os, når man oplever unfair konkurrence fra det offentlige. Kun på den måde kan vi hjælpe medlemmerne og sikre os, at de nye initiativer rent faktisk bliver efterlevet af kommunerne,” slutter Thomas Torp.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.