Regeringen vil nedlægge reklameafgiften
Tirsdag 09. juni 2015
Den 26. november holdt GA en stor konference om afgiften og den skadelige konsekvenser i Fællessalen på Christiansborg.
Regeringen erkender nu, at indførelsen af den omstridte afgift på reklametryksager vil få alt store og voldsomme konsekvenser. Der er 600 arbejdspladser på spil i den danske grafiske branche. Derfor har regeringen valgt at trække i håndbremsen og tager nu – med skatteminister Benny Engelbrecht i spidsen – de afgørende skridt for at nedlægge afgiften fuldstændig.
Talsmanden for den danske grafiske branche håber, at SF og Enhedslisten vil komme ministeren i møde.
Skatteminister Benny Engelbrecht indkalder nu forligsparterne bag reklameafgiften til forhandlinger om afgiftens nedlæggelse. Det sker efter, at afgiften i tre år har levet et noget turbulent liv. Den er endnu ikke trådt i kraft, har været en tur omkring en grundig granskning i EU-Kommissionen, er blevet revideret nok engang og er samtidig udsat for massiv kritik fra både organisationer, dansk erhvervsliv og toppolitikere.
Socialdemokratiske borgmestre og folketingsmedlemmer har åbent opfordret deres eget parti til at droppe afgiften. Også SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Enhedslistens Frank Aaen har ladet omverdenen forstå, at der bør gøres noget ved reklameafgiften. Det har nemlig vist sig, at miljøeffekten af afgiften er udokumenteret, afgiften vil koste 600 arbejdspladser, og den vil samtidig gøre det svært for danske virksomheder at konkurrere på pris til gavn for forbrugerne.
Derfor tager regeringen og skatteminister Benny Engelbrecht nu arbejdshandskerne på for at nedlægge afgiften og redde de danske arbejdspladser. Talsmanden for den danske grafiske branche håber, at det nu endelig er lykkedes at skabe forståelse for afgiftens grumme konsekvenser, og at forligspartierne vil komme Benny Engelbrechts udstrakte hånd i møde.
”Jeg er meget glad for, at regeringen nu går forrest og tager aktivt fat om denne her afgift for at fjerne den. Nedlæggelsen af denne afgift vil få enorm betydning for den grafiske branche. Det er utrolig positivt, at regeringen har indset, at de er nødt til at prioritere danske arbejdspladser i stedet for at nedlægge dem. Jeg er helt sikker på, at Enhedslisten og SF har det samme ønske, så jeg vil stærkt opfordre de to partier til at hjælpe skatteministeren med at gøre det eneste rigtige,” siger Thomas Torp, administrerende direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening, der har mere end 500 medlemmer i den danske grafiske branche.
I 2011 foreslog Enhedslisten afgiften ud fra en ide om, at den ville være gavnlig for miljøet. Det har vist sig ikke at holde stik, og da den danske grafiske branche i forvejen er blandt verdens allerbedste, når det gælder miljørigtighed, vil man med afgiften i stedet ende med at straffe en branche, der på dette område allerede nu er bannerfører og inspiration på verdensplan.
”Der er ikke nogen, der ønsker mere end os at prioritere miljøet, og her er vi enige med SF og Enhedslisten. Men reklameafgiften er ikke det rette værktøj, så jeg håber, at de to forligspartier vil gå åbent ind i forhandlingerne, så der kan findes en finansiering for reklameafgiften. Det er vigtigt, at alle nu gør det, der skal til for, at disse arbejdspladser kan reddes,” siger Thomas Torp.
Regeringen erkender nu, at indførelsen af den omstridte afgift på reklametryksager vil få alt store og voldsomme konsekvenser. Der er 600 arbejdspladser på spil i den danske grafiske branche. Derfor har regeringen valgt at trække i håndbremsen og tager nu – med skatteminister Benny Engelbrecht i spidsen – de afgørende skridt for at nedlægge afgiften fuldstændig.
Talsmanden for den danske grafiske branche håber, at SF og Enhedslisten vil komme ministeren i møde.
Skatteminister Benny Engelbrecht indkalder nu forligsparterne bag reklameafgiften til forhandlinger om afgiftens nedlæggelse. Det sker efter, at afgiften i tre år har levet et noget turbulent liv. Den er endnu ikke trådt i kraft, har været en tur omkring en grundig granskning i EU-Kommissionen, er blevet revideret nok engang og er samtidig udsat for massiv kritik fra både organisationer, dansk erhvervsliv og toppolitikere.
Socialdemokratiske borgmestre og folketingsmedlemmer har åbent opfordret deres eget parti til at droppe afgiften. Også SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Enhedslistens Frank Aaen har ladet omverdenen forstå, at der bør gøres noget ved reklameafgiften. Det har nemlig vist sig, at miljøeffekten af afgiften er udokumenteret, afgiften vil koste 600 arbejdspladser, og den vil samtidig gøre det svært for danske virksomheder at konkurrere på pris til gavn for forbrugerne.
Derfor tager regeringen og skatteminister Benny Engelbrecht nu arbejdshandskerne på for at nedlægge afgiften og redde de danske arbejdspladser. Talsmanden for den danske grafiske branche håber, at det nu endelig er lykkedes at skabe forståelse for afgiftens grumme konsekvenser, og at forligspartierne vil komme Benny Engelbrechts udstrakte hånd i møde.
”Jeg er meget glad for, at regeringen nu går forrest og tager aktivt fat om denne her afgift for at fjerne den. Nedlæggelsen af denne afgift vil få enorm betydning for den grafiske branche. Det er utrolig positivt, at regeringen har indset, at de er nødt til at prioritere danske arbejdspladser i stedet for at nedlægge dem. Jeg er helt sikker på, at Enhedslisten og SF har det samme ønske, så jeg vil stærkt opfordre de to partier til at hjælpe skatteministeren med at gøre det eneste rigtige,” siger Thomas Torp, administrerende direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening, der har mere end 500 medlemmer i den danske grafiske branche.
I 2011 foreslog Enhedslisten afgiften ud fra en ide om, at den ville være gavnlig for miljøet. Det har vist sig ikke at holde stik, og da den danske grafiske branche i forvejen er blandt verdens allerbedste, når det gælder miljørigtighed, vil man med afgiften i stedet ende med at straffe en branche, der på dette område allerede nu er bannerfører og inspiration på verdensplan.
”Der er ikke nogen, der ønsker mere end os at prioritere miljøet, og her er vi enige med SF og Enhedslisten. Men reklameafgiften er ikke det rette værktøj, så jeg håber, at de to forligspartier vil gå åbent ind i forhandlingerne, så der kan findes en finansiering for reklameafgiften. Det er vigtigt, at alle nu gør det, der skal til for, at disse arbejdspladser kan reddes,” siger Thomas Torp.
Læs også
Sammen med et globalt netværk af forbrugerbeskyttelsesmyndigheder, har den danske forbrugerombudsmand sendt et brev til mode- og tekstilbranchen om, hvordan de undgår greenwashing. Forbrugerombudsmanden vil have fokus på branchen i 2025.
Fredag den 23. maj 2025 markerer vi en helt særlig milepæl, når GRAKOM fejrer sine første 150 år med faglig stolthed, innovation og fællesskab. Vi samler hele kommunikationsindustrien til en uforglemmelig jubilæumsaften i de historiske rammer i FÆNGSLET i Horsens. Aftenen byder på middag, netværk, fest og ikke mindst en fortryllende optræden af mentalist og tryllekunstner Jan Hellesøe.