Promotionbranchen skal blive mere kommercielt fokuseret for at overleve
Som i mange andre brancher er tendensen i den danske promotionbranche, at virksomhederne konsoliderer sig og vokser sig større. En af de største udfordringer for de mindre aktører er at kunne overholde den stadigt voksende strøm af regler og lovkrav. Det siger Jan Facius, direktør i IDÉ House of Brands.
”En af de største udfordringer i vores branche er compliance-reglerne om bæredygtighed, og hvad vi må og skal. Da vi hos IDÈ Group er en nordisk koncern, har vi kunnet centralisere mange opgaver, herunder compliance, hvor vi i dag har fire fuldtidsansatte,” siger Jan Facius, der for fire år siden solgte sin virksomhed b Conzept til IDÈ House of Brands.
Han uddyber:
”For mindre virksomheder er det en stor opgave både at blive certificeret og at dokumentere, at de lever op til alle kravene. Det kræver både mange ressourcer – og kompetencer. Den øvelse bliver mere og mere udfordrende og omkostningstung fremover. Vi har intensivt investeret i dette område de seneste to år og forsøger og at gå forrest eksempelvis indenfor Bluesign®-certificering.
Jan Facius fortsætter:
”I vores branche arbejder vi med et væld af varenumre, der dækker forskellige produktkategorier, og det gør det endnu sværere at navigere i bæredygtigheds- og compliance-junglen, som branchen står overfor. Det er en kæmpe udfordring, især nu også med øget krav til udvidet produktsikkerhed og emballageregistrering.”
Jan Facius mener, at branchen skal være bedre til at fortælle kunder, hvad man bliver pålagt og rådgive om disse forhold, så man fremover kan tage betaling for disse ydelser.
”Eksempelvis har et revisionsfirma i dag 3 pct. i compliance-tillæg på alle deres fakturaer,” siger Jan Facius.
Service skal skabe indtjening
Men Jan Facius ser også en anden stor udfordring, nemlig at alt for mange virksomheder i promotionbranchen stadig er præget af det han kalder ”en lidt naiv serviceorienteret kultur”.
”Det er på høje tid, at vi bliver meget mere kommercielle i vores tankegang og salgsadfærd. Vi skal ikke kun tage penge for vores produkter, men også for de lovkrav og statistikregistreringer vi bliver pålagt. Kort sagt, vi skal blive bedre til at ’rådgive’ vores kunder og være langt mere businessorienterede.”
Han mener ikke, at branchen generelt er god nok til at turde sige nej til ordrer, der ikke giver et ordentligt afkast på bundlinjen.
”Vi skal bruge vores tid på de rette projekter og ordrer. Det er især inden for de seneste fem år blevet markant dyrere at drive virksomhed i vores branche. Kontraktkunder køber ikke længere til lager som tidligere, hvilket tidligere har været en god sikker indtægtskilde. Order on demand og mindre lagerrisiko slår igennem,” lyder det fra Jan Facius.
Promotionbranchen har især de seneste to år været hårdt ramt af stigende udgifter til compliance og lønreguleringer. Især lønudvikling forårsaget af bl.a. inflation og Bededagsproblematikken har kostet dyrt på omkostningssiden, siger Jan Facius og uddyber:
”Det er derfor nødvendigt at kalkulere helt anderledes end tidligere - fravælge ordrer, som ikke giver et godt bundlinjeresultat, og derfor skal vi blive langt mere forretningsorienterede i vores adfærd.”
Jan Facius påpeger også, at branchen står overfor et stort generationsskifte, da både ejerlederne og leverandørerne i branchen typisk er præget af ”ældre gråhårede mænd og kvinder….”
”Det må du gerne citere mig for, da jeg selv er en af dem, så det kan jeg godt tillade mig at sige. Vi skal nytænke vores branche og måde at drive virksomhed på – faktisk skal vi få gjort vores branche lidt mere ’sexy og attraktiv’, så de nye generationer søger vores vej. Hos IDÈ Group er vi derfor meget opmærksom på, hvordan vi fremover tiltrækker de nye medarbejdergrupper og det de sigter mod. Ligesom vi har stor fokus på fysiske samlinger og teambuilding."
Kunstig intelligens som en fremtidig mulighed
En af de muligheder, som virksomhederne bør udnytte fremadrettet, er at integrere kunstig intelligens som en del af forretningsstrategien og få den implementeret i alle led. Der er masser af synergi at skabe på den måde, siger Jan Facius:
”Vi kommer ikke uden om kunstig intelligens. Det er de unges ’internet revolution’ og er kommet for at blive. Hos IDÈ Group er vi meget bevidste om denne udvikling og muligheder. Det skal være en del af vores fremtidige strategier. Derfor har vi netop opgraderet dette område og givet ansvaret for denne opgave til vores udviklingschef, som fra Danmark får ansvaret for hele Norden.”
IDÈ House of Brands har 200 ansatte I norden, heraf 35 i Danmark. Kontorer i Aalborg, Silkeborg, Kolding og København.