Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Promotionbranchen forbereder sig på et mere udfordrende 2025

Promotionbranchen forbereder sig på et mere udfordrende 2025 Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 26. juni 2025
Optimismen i den danske promotionbranche er dalet siden sidste år. Flere forventer lavere omsætning, og kunderne er mere prisfølsomme. Reklameartikler ventes dog stadig at blive det mest efterspurgte produkt.

Forventningerne til 2025 er faldet ift. 2024. 47 pct. svarer i Dansk Promotions nyeste undersøgelse, at de forventer en lidt eller meget højere omsætning for hele året. Det samme tal lå sidste år på 59 pct. I den anden ende er forventningerne til en lidt eller meget lavere omsætning næsten fordoblet. Nemlig fra sidste år på 18 pct. og i år på 34 pct.

Reklameartikler er det produkt hos distributørerne og forhandlerne, hvor der forventes den største efterspørgsel i 2025. Efterfulgt af gaveartikler og beklædning. 

Når man spørger branchen, hvad kunderne i 2025 lægger mest vægt på, når de tager deres valg, så er det formodentlig ikke overraskende, at mange kunder lægger vægt på prisen, hvor hele 74 pct. mener, at kunderne i høj eller meget høj grad lægger vægt på pris.

Dernæst kommer bæredygtighed efterfulgt af produkternes funktion og design. Men det allermest vigtige for kunderne er compliance, altså fx om produkterne opfylder lovkravene og er certficerede. Compliance-efterspørgslen er dog faldet lidt siden sidste år. Ligesom efterspørslen efter bæredygtighed også er. 

Hele undersøgelsen vil blive præsenteret i detaljer ved et møde for Dansk Promotion i efteråret.

Fakta om undersøgelsen

Dansk Promotion-undersøgelsen er udført bl.a. hos Dansk Promotions medlemmer fra marts 2025 til juni 2025. I alt 55 personer har svaret.

Læs også
I en digital tidsalder, hvor trykte medier ofte må vige pladsen, fastholder den italienske specialitetsimportør Supermarco sin tro på magasinets kraft. Kommunikationschef Niklas Roar står bag virksomhedens fysiske magasin, som han ser som en forlængelse af deres brand.
Andelen af virksomheder, der undgår at markedsføre miljøvenlige tiltag, er steget markant siden 2023. Usikkerhed om regler og risiko for sanktioner ser ud til at få flere til at holde igen – selvom bureauernes rådgivning vurderes som markant bedre.