Prognose: Flere reklamer i Danmark

Onsdag 17. august 2016

Reklamemarked

Det danske reklamemarked er på vej mod lyse tider, hvis man skal tro seneste rapport fra EACA (European Assiciation of Communications Agencies). Her spås kun Sverige, Italien og Spanien til at opleve større fremgang på de nationale reklamemarkeder. Også Frankrig, Polen og Tyskland spås relativ høj vækst på reklamemarkederne.

I den anden ende af skalaen ligger Storbritannien, hvilket skyldes Brexit-afstemningen og den uafklarede situation om Storbritanniens EU-medlemskab. Storbritannien har ofte været bannerfører for optimistiske reklameprognoser, men nu er det pessimismen, der præger billedet. EACA forventer således et væsentligt fald i reklameindtægterne i Storbritannien.

Samlet set steg den europæiske efterspørgsel efter reklametjenester i både andet og tredje kvartal i år.

Analysen omfatter virksomheder inden for tilrettelæggelse af reklamekampagner og anbringelse af reklamer i magasiner, aviser, radio og tv eller andre medier samt udformning af opsætningsanordninger og -steder.

Analysen er tilgængelig her.

Læs også
Fredag den 23. maj 2025 markerer vi en helt særlig milepæl, når GRAKOM fejrer sine første 150 år med faglig stolthed, innovation og fællesskab. Vi samler hele kommunikationsindustrien til en uforglemmelig jubilæumsaften i de historiske rammer i FÆNGSLET i Horsens. Aftenen byder på middag, netværk, fest og ikke mindst en fortryllende optræden af mentalist og tryllekunstner Jan Hellesøe.
GRAKOM har lanceret et opdateret ESG-kodeks – et vigtigt rammeværk, som skal hjælpe virksomheder i den grafiske branche med at arbejde mere strategisk og struktureret med bæredygtighed. Kodekset er både et praktisk værktøj og en fælles ramme for ansvarlig virksomhedsdrift. Med det nye kodeks får branchen en konkret metode til at imødekomme både stigende lovkrav samt forventninger fra kunder og samfund.