Producentansvaret udløser milliardregning for virksomheder og forbrugere


Den 1. oktober nærmer sig, og med den følger en af de største ændringer for de mange virksomheder, der bruger emballage i deres produkter. Ordningen om producentansvar betyder, at danske virksomheder skal betale for indsamling og behandling af den emballage, deres produkter ender som.
Regningen ventes at løbe op i 3,1 mia. kr. årligt, og meget tyder på, at en stor del af beløbet havner hos forbrugerne i form af højere priser. Ifølge Jyllands-Posten forventer Miljøministeriet, at 1,6 af de i alt 3,1 mia. kr. ender direkte som ekstra udgifter i forbrugernes husholdningsbudget.
De høje priser er kommet bag på politikerne, og allerede i sidste uge meldte miljøminister Magnus Heunicke ud til flere medier, at regeringen arbejder hårdt på at finde en løsning, og senest sagde han til Jyllands-Posten:
”Min opgave er at sikre, at den faktisk bliver nedsat. Med præcis det beløb som erhvervet overtager – eller mere. Det er én af de opgaver, vi er ved at sikre. At vi bliver stensikre på, at danskerne kan se, at regningen falder.”
Ministeren har også øjnene rettet mod den problemstilling, at udenlandske virksomheder vil undlade at tilmelde sig, og at danske aktører dermed kommer til at betale for emballage, de ikke selv har ansvar for.
Her sagde Magnus Heunicke til Jyllands-Posten:
”Det gælder også løsninger for at håndtere de freeriders, der ikke tilmelder sig ordningen. Der skal være fair konkurrence mellem virksomhederne, både danske og udenlandske."
GRAKOM: Der er brug for en hurtig løsning
Hos GRAKOM er bekymringen stor for, at usikkerheden og de høje gebyrer udvikler sig til en ny krise for både virksomheder og forbrugere.
”Det er en enorm regning, der er på vej til både virksomheder og forbrugere i Danmark, mens man i andre lande tilsyneladende har formået at skrue en langt billigere ordning sammen. Hvordan vi er landet her, bør klart analyseres på et tidspunkt for at undgå gentagelser. Men her og nu handler det om meget meget hurtigt at få regningen taget af bordet, så man ikke vælter både virksomheder og forbrugere. Det haster i den grad med politisk handling,” siger GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen.
Som tidligere meldt ud, opfordrer GRAKOM regeringen til at hurtigst muligt få justeret ordningen, så danske virksomheder ikke taber konkurrencekraft.
