De danske trykkerier bliver taberne, efter PostNords exit fra markedet for adresseløse tryksager. Det vurderer flere af branchens centrale personer, der peger på, at de stigende priser på distribution vil få annoncørerne til at holde igen med trykte reklamer.
Hos DistributionPLUS, en virksomhed der arbejder med at sikre sine kunder lavest mulige distributionspriser, er meldingen klar, efter at FK Distributions pr. 1. januar 2018 har monopol på at uddele adresseløs post til danskernes postkasser.
»Jeg tror desværre, annoncørerne finder en anden måde at annoncere på, og det kommer til at ramme den grafiske branche. Desværre,« siger direktør Søren Petersen.
Annoncørernes svar
En af landets største annoncører, COOP, vil ikke udtale sig om, hvad reaktionen bliver på de stigende distributionspriser, men kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen siger, at der er ”en løsning på vej.”
Mindre fåmælte er De Samvirkende Købmænd, der blandt andre repræsenterer MENY, Spar og REMA 1000.
»Det er aldrig positivt, når der kun er en leverandør, som vi nu ser på distributionsmarkedet. Der er risiko for, at prisen går op og kvaliteten går ned,« siger Claus Bøgelund Nielsen, der er vicedirektør hos De Samvirkende Købmænd.
»Konsekvensen af manglende dynamik i markedet kan være et fald i markedet for adresseløse forsendelser, og det vil være kedeligt særligt i lyset af, at mange forbrugere hygger sig med at planlægge indkøb med hjælp fra tryksagerne,” siger Claus Bøgelund Nielsen.
Han tør ikke sætte et tal på, hvor stort faldet i reklametryksager bliver.
»Jeg tror, de forskellige kæder vil se hinanden an, men hvis kontaktprisen via adresseløse forsendelser øges, kan det udmærket tænkes, at en vis del af markedsføringsbudgettet vil flytte over på andre kanaler.«
Grakom: Bekymrende monopol
Hos Grakom, der er brancheforening for kommunikation, design og medieproduktion, ser adm. direktør Thomas Torp også på udviklingen med rynket pande:
»Nu står vi reelt med et privat monopol, og vi skal være opmærksomme på, hvordan FK Distribution forvalter det monopol, de står med. Det betyder, at vi vil følge prisudviklingen og holde øje med, om de mange medlemmer, vi har, der har brug for adresseløse forsendelser, bliver fair behandlet.«
Thomas Torp mener ikke, vi burde være havnet i en situation, hvor en enkelt udbyder står med monopolet på de adresseløse tryksager.
»Jeg mener, det er problematisk at PostNord forlader sin kerneopgave, nemlig at dele post ud i postkasserne og i stedet satser på at blive en logistikvirksomhed, der skal konkurrere på et i øvrigt velfungerende marked, nemlig pakkemarkedet.«
Men Søren Petersen fra DistributionPLUS er uenig i den betragtning:
»Jeg kan ikke se, PostNord havde andre muligheder end at trække sig. Den priskrig, der har været mellem PostNord og FK Distribution betød, at en af dem måtte bukke under. Husk på, at vi arbejder i en solnedgangsindustri, hvor antallet af tryksager kun går en vej: Nedad,« siger Søren Petersen. PostNord bør komme på finanslovenGrakoms direktør Thomas Torp siger, at det i sidste ende handler om politisk vilje.
»PostNord har krævet en milliardindsprøjtning for at kunne lave den her omstrukturering fra postvirksomhed til logistikvirksomhed. Jeg synes i stedet, man burde kræve, at PostNord deler post ud. Man bør erkende, at uddeling af post er en del af Danmarks infrastruktur, og det bør man afsætte penge til på finansloven. Hvis man var villig til at gøre det, så kunne PostNord også fortsætte på det her marked.«
Når realiteten nu er et privat monopol, påpeger Thomas Torp, at FK Distribution har en særlig forpligtelse:
»Det er klart, at når man har et monopol, så har man også et særligt ansvar. Meldingen fra FK Distribution er, at man vil have en gennemsigtig prispolitik, og det bifalder jeg. Vi har en god dialog med FK Distribution, men vi vil også holde et skarpt øje på prisudviklingen, og hvis vi har medlemmer, der føler, at det går skævt, så er de velkomne til at kontakte os,« opfordrer han.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.