Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Positive forventninger inden for reklame og markedsanalyse fortsætter

Torsdag 29. september 2016
Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse fortsatte i september de positive takter. Forretningssituationen er blevet forbedret, og efterspørgslen er steget. Samtidig er der forventning om, at efterspørgslen vil fortsætte med stige de kommende tre måneder.

Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse forblev uændret fra august til september med en værdi på 23.

Erhvervstilliden er en sammenvejning af vurderet forretningssituation, vurderet faktisk omsætning og vurderet kommende omsætning. Nettotallet på 23 udtrykker forskellen mellem de procentvise andele af virksomheder - vægtet efter beskæftigelse - der har angivet hhv. positiv og negativ tillid.

Sagt på godt dansk viser tallet 23, at der er en overvægt af virksomheder, som har en positiv erhvervstillid vægtet efter beskæftigelse.

Erhvervstillid inden for reklame og markedsanalyse

Forretningssituationen vurderes til at være blevet forbedret med et nettotal på 25, mens efterspørgslen ligeledes vurderes til at have udviklet sig positivt de seneste tre måneder med et nettotal på 21. Det stemmer overens med den salgsvækst, observeret hos reklamebureauerne i årets første seks måneder.

Samtidig forventes efterspørgslen de kommende tre måneder at fortsætte med at stige. Denne del af indikatoren lyder på 24, hvilket stort set er på niveau med det hidtidige gennemsnit for efterspørgselsforventningerne i år.

Grundlæggende er det vigtigt at bemærke, at statistikken er højst volatil, og der skal derfor ikke tolkes for meget på enkelte udsving. Som det ses af figuren, har erhvervstilliden siden midten af 2013 været inde i en positiv trend.

Forbedringen i erhvervstilliden skal ses i relation til en gradvis økonomisk bedring i økonomien, samtidig med at privatforbruget har været stigende. Dette smitter positivt af på brancherne inden for reklame og markedsanalyse.

Analysen omfatter



Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.