Politikerne vil alligevel ikke udvide spamreglerne i den nye markedsføringslov
Grakom oplyste i juli 2016, at en ny markedsføringslov blev sendt i høring.
I øjeblikket er forslaget til en ny markedsføringslov under 1. behandling i Folketinget, hvor særligt ændringer af spamreglerne har været i politikernes søgelys.
Det fremgår af lovforslagets § 10, stk. 2, at erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af deres produkter, kan markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via elektronisk post.
Ordlyden af bestemmelsen er ikke en nyskabelse, men af bemærkningerne til lovforslaget fremgik det, at egne tilsvarende produkter ikke nødvendigvis er begrænset til produkter, der er identiske med det først solgte produkt. Følgende eksempel er anført: ”Har man eksempelvis købt et par bukser i et stormagasin, der sælger mange forskellige typer af varer, og i forbindelse hermed har afgivet sin elektroniske adresse, vil den erhvervsdrivende fremover kunne sende reklamer for stormagasinets øvrige varesortiment med elektronisk post.”
Erhvervsminister Brian Mikkelsen er under lovforslagets behandling blevet anmodet om at præcisere bestemmelsens rækkevidde. I den forbindelse har han udtalt, at eksemplet ovenfor skal fortolkes indskrænkende. Et stormagasin må alene fremsende markedsføring inden for tilsvarende vare- eller tjenesteydelsesgrupper. Hvis der er købt beklædning, kan der således kun fremsendes reklamemails herom, men ikke om fx legetøj og køkkenudstyr.
Derudover har Dansk Folkeparti foreslået, at lovforslagets § 10, stk. 3, udgår. Bestemmelsen indebærer, at erhvervsdrivende fremover må sende elektronisk markedsføring til en bestemt person hos en anden erhvervsdrivende, når der i forvejen eksisterer et kundeforhold.
Det er Grakoms opfattelse, at politikerne trækker i land med hensyn til lovudvalgets formål om mere lempelige spamregler til gavn for erhvervslivet.
Lovudvalget har den 23. februar besluttet at udskyde tidspunktet for betænkningsafgivelse.