Papirmangel: Vi har aldrig oplevet noget lignende
Selv dem, der har været i branchen i 30-40 år siger, at de aldrig har oplevet noget lignende. Priserne stiger og der er mangel på både papir, karton, emballage - og de fleste andre råvarer i samfundet.
”Jeg har aldrig været i en situation, som denne her. Det ligner ikke noget andet, vi har prøvet før, og det gælder både karton og papir,” siger Henrik Kailow, CEO i Kailow Grafisk.
Fra Niels Laursen, CEO i Laursen Grafisk, som bl.a. er underleverandør til emballageindustrien, lyder de samme toner:
”Jeg har været i branchen i omkring 40 år, og jeg har aldrig oplevet det her før. Flere af vores store kunder har problemer, fordi de ikke kan skaffe det materiale, de leverer til os, for at vi kan hjælpe dem. Det koster både tid, og ærgrelse. Og det er ikke blot leveringen, der er et problem, det er også priserne, som man er usikker på.”
Jesper Frandsen, produktionschef i Skive Offset siger også, at situationen er helt uvant:
”Jeg har været i branchen i 30 år, og jeg har aldrig før oplevet sådan en massiv stigning af priserne og mangel på papir og karton til emballage. Faktisk er det værst med emballagen.”
Køber endnu mere til lager
Situationen betyder, at mange forsøger at købe mere til lager end de plejer, det siger flere af dem, vi har talt med, bl.a. Henrik Kailow:
”Vi plejer at købe til lager, nu bliver vi nødt til at købe mere til lager, vi kan ikke bare regne med at grossisterne har varerne på lager, så vi skal forecaste længere tid end vi plejer, hvilket er svært på bagsiden af corona-krisen, fordi intet er, som det plejer.”
Flere fortæller, at man skal helt hen til foråret, før man får leveret de varer, man har bestilt, og det betyder, at maskinerne for nogles vedkommende står stille noget af tiden.
Forsøger med forskellige løsninger
Der er forskellige muligheder for at løse problemerne, så godt man kan. Flere taler om, at især gode relationer betyder noget, og at det er vigtigt at holde en tæt dialog med leverandørerne.
Også hos Skive Offset forsøger man at løse problemerne:
”Vi kæmper, og nogle gange lykkes det at finde det, vi skal bruge ved at søge bredt og i kanaler vi kender, så vi kan godt levere. Men vi må skubbe lidt og flytte rundt og kan nogle gange kun levere et mindre antal, eller må ud i delleveringer,” siger produktionschef Jesper Frandsen.
Han tilføjer, at det er en fordel, at kunderne kender til problemstillingen, fordi det er et samfundsproblem, så de har forståelse for situationen, og også for, at man må give prisstigningerne videre i nogle tilfælde:
”Vores kunder kender problemstillingen, bl.a. fra plastic-området, som har det værre end papir og karton, fordi det er et biprodukt af olieproduktionen, som er sat på stand-by, for der har været færre fly på vingerne og mindre biltrafik.”
Hos Kailow prøver man at finde nye veje ved at udvide sortimentet, fortæller Henrik Kailow:
”Vi kigger hele tiden på, om der er andre produkttyper, vi kan tage ind i porteføljen, så vi udvider på nogle punkter og tager nye produktgrupper ind.”
Det er f.eks. emballagemarkedet, som Kailow for nylig er gået ind i, og så fortsætter man med at have et stort fokus på bæredygtighed. Samtidig påpeger Henrik Kailow relationen til leverandørerne:
”Vi har et bredt leverandørnet og det hjælper noget. Det handler om at have gode relationer, hvis man ikke har handlet med nogen før, er det helt håbløst at få fat i noget.”
Leverandørerne kæmper for os
Ifølge Niels Laursen er de største problemer producenterne.
”Fabrikkerne og kartonværkerne er lidt arrogante, fordi vi er for små her i Danmark. De tager mere hensyn til de rigtig store kunder, og så får de mindre lov til at hænge og vente. Til gengæld kæmper leverandørerne for os. For os er det især et problem på kartonnage- og emballage-området, vi er ikke så ramt på papir.”
Alle er lige hårdt ramt
Fra papirleverandøren, Papyrus, siger salgschef Simon Andersen, at han heller aldrig har oplevet en situation som denne.
”I mange år har der været overkapacitet, hvor vi nærmest sloges om at sælge produkterne, fordi papirefterspørgslen var faldet bl.a. på grund af stigende digitalisering. Så har man lukket fabrikker for at tilpasse sig markedet og nu står man så og kan ikke følge med.”
Han fortæller, at det ikke er lykkedes at finde en løsning på situationen.
”I starten prøvede vi at finde alternativer og forsyningskæder, men ingen kan finde den gode løsning. Alle er lige hårdt ramt.”
Han fortæller også, at uroen på markedet, betyder at virksomhederne forsøger at bestille mere papir for at sikre sig, og det forværrer situationen:
”En yderligere effekt er, at når der kommer usikkerhed om man kan skaffe papir, bestiller man mere end man plejer, og så bliver der endnu mere pres på. Normalt er der fire uger leveringstid, men lige nu er vi ude i otte til ti ugers leveringstid og i nogle tilfælde endnu længere. Bl.a. karton kan der sagtens være levering først i det nye år.”
Læs også artikel om stigende papirpriser i det nye GRAKOM-magasin, som udkommer sidst i september.