Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Papiret, du trykker på, er lige så vigtigt som ordene, du skriver

Mandag 16. januar 2017

Papirgrossisten Antalis har skabt 12 unikke notesbøger, trykt på 12 kreative papirkvaliteter, kreeret af 12 ikoniske designere.



Forfatteren Véronique Vienne er designskribent og tidligere AD’er for Vouge, og hun har på vegne af Antalis interviewet 12 kendte, internationale designere. Interviewene er samlet med eksempler på designernes arbejde i 12 unikke notesbøger. Deraf navnet ”The Book of 12”.

Udgangspunktet for The Book of 12 var to enkle spørgsmål: Er valget af papir en del af den kreative proces for tidens designere? Og kan valget af papir påvirke gennemslagskraften i et budskab, en idé eller et koncept?

For at få svar på disse spørgsmål interviewede Véronique Vienne 12 grafiske designere fra kulturinstitutioner og reklamebureauer i forskellige lande. Læs her udvalgte uddrag fra interviewene.

Hans Wolbers / Holland, art director og grundlægger af et af Hollands ledende designbureauer. Er kendt for sin evne til at skabe stilfulde og trendy magasiner. ”Jeg vælger allerede papir på konceptstadiet”. Og måske noget overraskende tilføjer han: ”De, som bruger mest papir i vores virksomhed, arbejder med webdesign… de har brug for at tænke. Det går meget hurtigere på papir end at bruge digitale værktøjer.”

Michal Batory / Polen er kendt for sine surrealistiske og opsigtsvækkende plakater: ”Hvis du vælger det forkerte papir, opstår der ingen magi… resultaterne bliver meget forskellige afhængigt af, hvilken overflade man trykker på.”

Eike König / Tyskland arbejder med grafiske profiler for forskellige brands samt udvikling af visuelle identiteter til kulturinstitutioner: ”Papiret er lige så vigtigt som skrifttypen eller farven. I modsætning til computerarbejdet som let får dig til at føle dig isoleret, skaber papir en lyst til at eksperimentere, deltage og samarbejde.”

Milton Glaser / USA er vel nok Amerikas mest kendte grafiske designer. Alle har nok set hans I ♥ NY logo og hans Bob Dylan plakat fra 1967. ”Når det handler om papir, er det den fysiske følelse, som skaber en følelse af ægthed. ”Han synes, det er synd, at dagens designere ofte anvender færdige billeder i stedet for at skitsere deres ideer på papir. ”For mig er det mest fantastiske, man kan tænke sig; et værktøj i form af en pen mod en ru overflade på et stykke papir. For en designer findes der intet mere grundlæggende.”

Park Kum-jun / Sydkorea er en prisbelønnet designer og grundlægger af et designbureau, der producerer alt fra kataloger og udstillingsplakater til kalendere, magasin- omslag og koncept-installationer. ”Papir skaber følelser og giver liv til format og indhold, så jeg vælger allerede papiret i planlægningsfasen. Nogle gange bygger hele planen på en bestemt type papir… Tanker og ideer vokser på en eller anden mystisk måde gradvist frem - et skridt ad gangen.”

Flavia Cocchi / Schweiz har specialiseret sig i typografi. Hun elsker tryk, og papir er hendes passion.
”Jeg er i syvende himmel, når jeg får besøg af papirleverandører, som præsenterer deres nyeste kreative papirer”. Hun starter altid sine projekter med at vælge papir: ”Det slipper min kreativitet løs”.

The Book of 12 indeholder inspirerende og tankevækkende historier om, hvorfor papir spiller en vigtig rolle i vores digitale verden, i den visuelle kommunikation og som en del af den professionelle mediestrategi. Både trykte og elektroniske medier kan formidle vigtige og lærerige budskaber. De kan underholde og forandre - hvis de vælges med omhu og inddrages i den kreative proces.

De fulde interviews er samlet i 12 notesbøger, som beskriver kunstnernes værker, deres forskellige design- og papirvalg samt forskellige trykteknikker.
Læs også
Vinderne af Intergrafs Young Talent Award 2025 peger på innovation, digital synlighed og bæredygtighed som nøgleelementer, hvis den grafiske branche vil gøre sig interessant for unge.
Et borgerforslag om at fjerne momsen på fysiske bøger er netop nu i gang med at samle underskrifter. Samtidig har Venstre meldt ud, at partiet støtter anbefalingen fra Kulturministeriets arbejdsgruppe om at afskaffe bogmomsen. GRAKOM opfordrer sine medlemmer til at bakke op om borgerforslaget.