Over 880 virksomheder har fjernet vildledende miljøkommunikation
Gennem årene har mange organisationer og virksomheder opfordret deres kunder til at skifte fra papir til digitale tjenester under dække af, at det var bedre for miljøet, mens den egentlige grund måske i virkeligheden var omkostningsbesparelser.
Det skriver Two Sides, der er en non-profit organisation, som arbejder for at styrke tilliden til den grafiske branche.
Two Sides har siden 2008 kontaktet virksomheder, der bringer udokumentérbare budskaber, som samtidig skader den grafiske branche.
I den tid har man været i kontakt med 1900 organisationer på globalt plan omkring misledende påstande omkring papir. Hos 880 af dem er det lykkedes til at fjerne påstandene fra deres kommunikation.
Alene i 2021 er det lykkedes at få 574 europæiske virksomheder til at ændre deres kommunikation, så der er sket store fremskridt det seneste år. Det er bl.a. virksomheder som Lloyds Bank, RAC, Scottish Power, N Brown Group og HSBC.
”Ikke alene er greenwashing-påstande i strid med miljømarkedsføringsreglener, de er også enormt skadelige for en industri, som kontinuerligt gør en indsats for at forbedre miljøet,” siger Two Sides Europes adm. direktør, Jonathan Tame.
Han tilføjer, at mange virksomheder bliver overraskede, når de finder ud af, at i Europa handler det ikke om at redde træer, men at skovene faktisk vokser med 1.500 fodboldbaner hver dag.
For at den grafiske branche skal undgå at få ødelagt både produktion og arbejdspladser, er det vigtigt kontinuerligt at udfordre greenwashing, skriver Two Sides, som sammen med Censuwide har vurderet, at udokumenterede greenwashing-påstande betyder et tabt for industrien på omkring 337 mio. euro i Europa.
Man kan skrive til greenwash@twosides.info , hvis man vil anmelde eksempler på greenwashing.
Two Sides er en nonprofit organisation, der blev oprettet i 2008, for at skabe et forum for industrien til at arbejde sammen og udveksle erfaringer, forbedre standarder og praksis samt styrke tilliden til den grafiske branche. Målet er at fremme bæredygtighed inden for den grafiske branche, og fjerne fælles miljømæssige misforståelser, ved at give forbrugerne kontrollerbare oplysninger om, hvorfor print og papir er et attraktiv, praktisk og bæredygtigt kommunikationsmiddel.