Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Over 50 bureauledere gik hjem med masser af inspiration

Over 50 bureauledere gik hjem med masser af inspiration
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 27. september 2024
Vindere og tabere i bureaubranchen, tendenser set fra en bureaudirektørstol og refleksioner fra en CMO sammen med bureauers arbejde med AI og ESG og en meget anderledes bureauorganisation. Det fik bureauledere fra hele landet med hjem fra Creative Clubs bureaulederseminar. Her er nedslag fra de forskellige oplæg.

Over 50 bureauledere var i går samlet til Creative Clubs årlige bureaulederseminar, som lige som tidligere år blev afholdt i flotte rammer på Holckenhavn Slot i Nyborg.

Finn Graversen, der i en lang årrække var redaktør på Bureaubiz, gav på bureaulederseminaret en række spændende indsigter fra de mange, mange tal, der er i Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Han fortalte om vindere og tabere i året, der gik samt gav en spændende gennemgang om udviklingen de seneste 25 år i bureaubranchen, hvor datidens vindere enten er helt væk eller kun er en reminiscens af sig selv.

En af de figurer, som Finn Graversen viste, er hvor meget de forskellige bureautyper i 2023 fyldte på markedet.

  

Økonomien I Bureaubranchen


Finn Graversen har i øvrigt skrevet flere artikler om rapporten, som kan læses her og her og her. Og man kan også købe rapporten, som er spækket med oversigter over forskellige nøgletal fra over 400 bureauer, en CMO-analyse, en bureaudirektør-analyse og en række interviews med bureauledere, der fortæller om, hvordan de ser branchen nu og fremover.

 

Finn Graversen, journalist

Finn Graversen Bureaulederseminar 2024

for fremtiden set fra en bureaudirektørstol

Trods det, at de ydre rammer er på plads – fx er der styr på inflationen, BNP kører fornuftigt og der er fuld beskæftigelse, og at både CMO’er og bureauledere ifølge analyserne i BureauTrends tror på vækst – forventer chief strategy officer og partner i Gorm X Envision Tomas Olesen ikke, at væksten kommer af sig selv.

Han henviste på seminaret til en analyse fra Norstat, der viser, at det kun er i fødevarer og i restaurationsbranchen, at forbrugerne vil bruge flere penge, og at man på alle andre områder vil bruge færre penge. Samtidig sparer danskerne op til pension som aldrig før.

”Det er interessant, at CMO’erne i BureauTrends-rapporten tror på vækst. Men når man kigger på hvordan de så vil skabe den vækst, så går det meget i retning af kortsigtede/taktiske medier. Jeg tror vi som branche har en stor opgave i at hjælpe CMO’erne ud af deres short term’ism”, sagde Tomas Olesen med henvisning til Field & Binet.

Thomas Olesen

Chief strategy officer og partner i Gorm X Envision Tomas Olesen

Refleksioner set fra en CMO

Marketingdirektør i Bilka og BR Claus Frederiksen fortalte de over 50 bureauledere, at ligesom CMO’erne i CMO Analysen, der er en del af Bureaubiz’ BureauTrends-rapport, så forventer man også i Bilka og BR vækst, men en del af det er forhåbningen om, at priserne stiger en smule.

”Vi får ikke flere penge til marketingbudgettet, men jeg får heller ikke færre penge. Til gengæld kommer vi til at flytte mere af budgettet hen mod det digitale og væk fra flow tv. Det er simpelthen blevet for dyrt,” sagde Claus Frederiksen.

Flowtv er dog stadig er den kanal, som Bilka bruger flest penge på sammen med tilbudsaviser.

Bureaulederseminar 2024 Claus Frederiksen

Marketingdirektør i Bilka & BR Claus Frederiksen

Forskning i generativ AI

Henrik Jensen, direktør i Brandse & Co., som var moderator på bureaulederseminaret, havde også selv et indlæg om bureauernes konkurrencesituation ift. AI.

Han mener, at de fleste danske bureauer er i fase 2, hvor man bruger AI i organisationen og på en del af leverancerne.

”De fleste af jer vil sige, at I nu har en AI-strategi, det havde I ikke sidste år, da Bureaubiz lavede en undersøgelse for et års tid siden. Nu er de fleste af jer på et niveau, hvor I arbejder med AI og er i dialog om det med kunderne,” sagde Henrik Jensen.

Bureaulederseminar 2024 Henrik Jensen

Direktør i Brandse & Co. Henrik Jensen

Miljøvenlig kommunikation: Show it, don’t tell it

Hvor vigtigt er ESG for bureauerne? Det fylder måske ikke så meget i forhold til dem selv, men i forhold til arbejdet med ESG-kommunikation for kunderne fylder det en del.

Camille Aulkær Andersen, direktør og partner i Kompas Kommunikation gav på bureaulederseminaret et indblik i, hvordan man hos Kompas Kommunikation har grebet arbejdet an.

Hos Kompas Kommunikation har man rigtig mange kunder inden for pharma-industrien og her er man i forvejen vant til ret strikse regler omkring kommunikation. Nu er der lovgvning på vej fra EU med The Green Claims Directive, som direkterer hvad man må og ikke må kommunikere ift bæredygtighed og miljø.

”Vi siger til vores kunder, at de skal lære at elske reglerne for hvordan man må kommunikere om bæredygtighed. Det er lidt ligesom Houdini, der er bundet på hænder og fødder, sunket ned på bunden af havet, og så skal man være kreativ dér. Men faktisk ligner de nye regler for al miljøkommunikation de regler, vi allerede lever med i pharma-industrien,” sagde Camille Aulkær Andersen og fortsatte:

”Vi skal selvfølgelig fortsat kommunikere om bæredygtighed, men vi skal være ærlige og ydmyge, så vi undgår greenwashing. Det handler om at show it, don’t tell it, og det kan godt være svært. Som bureau skal vi guide kunderne i at turde kommunikere om bæredygtighed og gøre det på den rigtige måde, der både er interessant, relevant – og etisk og juridisk korrekt.”

Bureaulederseminar 2024 Camille Aulkær Andersen

Direktør og partner i Kompas Kommunikation, Camille Aulkær Andersen

Et bureau uden chefer

Sidste oplæg på bureaulederseminaret var CEO Jeppe Møller Hansen fra Vertica, der fortalte om, hvordan kundetilfredshed, indtjening og medarbejdertilfredshed går op i en højere enhed.

Hos Vertica har man ingen chefer. Der er kun en, der på papiret er højere i hierarkiet end de andre, fordi man i en virksomhed skal have en direktør, og det er Jeppe Møller Hansen.

De andre 151 medarbejdere på Vertica, der er et digitalt bureau med fokus på e-commerce, arbejder i grupper med selvledelse og medledelse.

”Det handler om at tage magten ud af ligningen. Der er selvfølgelig fordele og ulemper med et fladt hierarki, men vi ser klart flest fordele. Vi har ingen politisering i virksomheden, og det gør det meget effektivt, for så kommer det til at handle om faglighed,” sagde Jeppe Møller Hansen.

På bureauet kan alle tage beslutninger. Reglen er blot, at man spørger 2-3 ”meningsfyldte berørte” kolleger inden, og så træffer en beslutning ud fra de input, som de kommer med.

Medarbejderne har en karrierecoach og en karrierevejleder, som de selv kan vælge. Coachen står for personlig udvikling og vejlederen står for den faglige udvikling.

Hos Vertica har man i det regnskab, der netop er på trapperne en omsætning på 147 mio. kr. og et resultat på 15 mio kr. Medarbejdertilfredsheden ligger over 8 ud af 10. Og glade medarbejdere skaber tilfredse kunder, der igen giver en bedre bundlinje.

Bureaulederseminar 2024 Jeppe Møller Hansen

 CEO i Vertica Jeppe Møller Hansen


I de kommende uger vil vi gå i dybden med artikler om Verticas organisationsmodel samt flere af de andre oplæg fra Creative Clubs bureaulederseminar.

Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektøranalysen er en del af BureauTrends-rapporten fra Bureaubiz. Den er netop udkommet. Læs mere om og bestil rapporten BureauTrends her.
 

Læs også
“Vi vil gerne have mindre medister og mere mojo,” sagde Bilkas marketingdirektør Claus Frederiksen på Creative Clubs bureaulederseminar.
2023 blev et magert år for kommunikationsbureauerne. Bare ikke for et af de store.