Opråb: Vil gerne have flere kvinder
Medarbejdere har brug for både feminine og maskuline værdier. Det var titlen på en artikel på GRAKOM i anledning af kvindernes kampdag i år.
Her udtalte fem kvinder sig om kvinders syn på ledelse ud fra en analyse fra konsulentvirksomheden Ballisager, der viste, at kvinder vurderes som bedre ledere end mænd.
Det handler dog ikke om, hvem der er bedst, men om at medarbejdere stiller andre krav til ledere i dag. Det var kvindernes holdning.
Men hvis medarbejderne har brug for både feminine og maskuline værdier, vil det alt andet lige være en fordel, at der er lige så mange kvindelige leder som mandlige.
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2021 ca. 15 pct. kvindelige direktører i den private sektor, og det er oftest i de mindre virksomheder.
Henrik Jensen fra Brandse & Co. har tidligere i år – på baggrund af 352 regnskaber – vurderet, at på de danske bureauer er der en kvindelig topleder i 21 pct. af bureauerne. Også her gælder det, at andelen er større, jo mindre bureauet er.
Derfor synes han, at det er ærgerligt, at der ikke er flere kvinder i bureaubranchen og som en start mener han, at de kunne melde sig til hans lederuddannelse, Agency Executive Leadership Programme.
”På de fem år, som uddannelsen har eksisteret, har der kun været 11 pct. kvinder igennem uddannelsen. Vi vil rigtig gerne have flere kvinder igennem uddannelsen, fordi en mere ligelig balance mellem kvindelige og mandlige ledere kun kan gøre den danske bureaubranche endnu stærkere,” siger Henrik Jensen og fortsætter:
”Og som undersøgelsen fra Ballisager viser, har kvindelige ledere måske endnu bedre forudsætninger for at forbedre bureauets vækst og performance.”
Henrik Jensen, direktør i Brandse & Co, da han holdt oplæg på Creative Clubs bureaulederseminar.
“Det blev tydeligt for mig, hvilke nøglefaktorer, der er afgærende for et bureaus succes"
En af de kvinder, der har deltaget på Agency Executive Leadership Programme, er Rebecca Busk, der er commercial director og partner i bureauet Kvalifik.
”Jeg deltog i uddannelsen, fordi jeg kom fra et job som leder i en marketingafdeling, men ikke tidligere havde været leder i bureaubranchen. Der er andre krav, når du skal lede medarbejdere, hvor produktet skal leveres ud af huset.”
Commercial director og partner i Kvalifik, Rebecca Busk
Rebecca Busk oplever, at det kan give en anden slags stress hos medarbejderne, og især hos dem, der også er nye i bureaubranchen.
En anden ting, som hun ikke havde tænkt over før uddannelsen, var størrelsen på bureauet.
” Ud over at få værdifulde indsigter om mine egne styrker og svagheder som leder, blev det tydeligt, hvilke nøglefaktorer der er afgørende for et bureaus succes. Det handler ikke kun om finansielle målinger som omsætning og profitabilitet, men også om kundesammensætning, medarbejderudvikling og workflow-effektivitet. Jeg blev især opmærksom på, hvor vigtigt det er at forstå, hvilken fase ens bureau befinder sig i – og hvordan det påvirker både struktur og beslutningsprocesser.”
Hun fortsætter:
”Udfordringerne ændrer sig markant afhængigt af bureauets størrelse. For eksempel, når man går fra at være en mindre enhed med få medarbejdere til at have et større team, opstår behovet for at balancere roller mellem junior- og seniormedarbejdere. Når bureauet vokser yderligere, og der kræves mellemledere, bliver det afgørende at have klare kommunikationslinjer, skabe en stærk kultur og sikre støtte og sparring på tværs af niveauer. Samtidig skal man håndtere nye krav fra kunder, som ofte forventer mere komplekse løsninger, når man vokser. Det sætter Henrik’s kursus virkelig stærkt fokus på.”
Hun tilføjer, at flere seniorer og mellemledere forhøjer lønomkostningerne, så det er meget relevant at overveje disse ting, inden man vækster.
Vi er et helt andet sted i dag
Rebecca Busk mærker ikke, at det er anderledes at være kvinde i bureaubranchen, men historisk set har ledelse været forbundet med autoritet, men nu har medarbejderne andre forventninger til en leder.
”En af gæsterne på uddannelsen delte sine erfaringer med at opbygge et kæmpe bureau, og det gjorde virkelig indtryk. Han fortalte, hvordan han arbejdede hele weekender og sent om natten for at nå sine mål – og at det kun kunne lade sig gøre, fordi han havde en kone derhjemme, der tog sig af børnene og hverdagen. For mig blev det helt klart, at den tilgang slet ikke er holdbar i dag. Vi er et helt andet sted nu, hvor medarbejdere har andre forventninger til balancen mellem arbejde og privatliv. Folk forventer at kunne gå til tiden, undgå unødvendige overarbejdstimer og samtidig have mulighed for et velfungerende familieliv,” siger Rebecca Busk og fortsætter:
“Som leder betyder det, at jeg må tænke anderledes og tilpasse mig de nye rammer. Det er netop her, at Henriks kursus kan gøre en stor forskel. Det giver ikke kun værdifulde værktøjer til at navigere i de udfordringer, vi står overfor i dag, men også et stærkt netværk af andre folk i branchen, som man kan sparre med. At kunne dele erfaringer og diskutere konkrete udfordringer med andre, der står i lignende situationer, er en kæmpe hjælp. Vi er et sted, hvor forventningerne er anderledes, og det kræver, at vi leder og tænker på en ny måde – og det er det, uddannelsen virkelig klæder én på til.”
GRAKOM har bragt en række interviews med gen z, om deres forventninger til arbejdet i bureaubranchen. Og ifølge Rebecca Busk, der selv er 29, handler det i høj graf om, at generationerne skal forstå hinanden:
”Der er måske en tendens til at de ældre generationer arbejder til arbejdet er færdigt, mens de unge generationer insisterer på at have et privatliv ved siden af. Derfor handler det om, at man får det til at fungere på bureauet og stiller tydelige krav, så alle ved, hvad der forventes af dem.
Der er gratis online informationsmøde om Agency Executive Leadership Programme-uddannelsen den 7. januar kl. 9-10.00. Du kan tilmelde dig her.