Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Opnå støtte til projekter om miljømærker og certificeringer

Opnå støtte til projekter om miljømærker og certificeringer
Per Kaae Hansen
Rådgivningschef Per Kaae Hansen
Torsdag 07. september 2023
Har din virksomhed brug for rådgivning på vejen mod den grønne omstilling, er der nu igen mulighed for at søge om støtte hertil. SMV:Grøn 2.0-puljen er åben for ansøgninger til den 11. oktober 2023.

Nu kan grafiske virksomheder søge tilskud via SMV:Grøn 2.0-puljen til en række forskellige projekter inden for grøn omstilling. Puljen åbner for ansøgninger den 13. september og løber frem til den 11. oktober.

Projekter, der kan søges støtte til, kan fx. omhandle:

  • Miljømærker som Svanemærket, EU Blomsten og GOTS
  • Sporbarhedscertificeringer på råvarer
  • Miljøledelse efter ISO 14001
  • ClimateCalc-certificering
  • Ressourceoptimering og reduktion af spild

Også projekter med fokus på udvikling af cirkulære forretningsmodeller, produktudvikling, take-back-ordninger, samarbejde i leverandørkæden og kortlægning af miljøpåvirkninger kan modtage støtte.

GRAKOM tilbyder rådgivning både i forbindelse med implementeringen og vedligeholdelsen af certificeringer, miljømærker og ledelsessystemer. Erfaringen fra GRAKOMs ESG-afdeling er, at puljer som SMV:Grøn kan være gode til at hjælpe virksomhederne i gang eller videre i deres arbejde med målrettede miljø- og klimaindsatser i virksomheden. 

For at opnå støtte til køb af ekstern rådgivning, skal virksomheden medfinansiere projektet med et kontantbeløb svarende til 50 pct.

Er du interesseret i at høre mere om mulighederne, så kontakt GRAKOMs afdeling for ESG og bæredygtig udvikling.

Læse mere om puljen på Virksomhedsprogrammets hjemmeside.

Læs også
Christina Toftegaard Nielsen, der som Forbrugerombudsmand havde stort fokus på greenwashing, skal nu være forperson for Miljømærkenævnet.
Forbrugerne forventer, at de virksomheder, de handler hos, kender dem så godt, at de både får skræddersyet information og skræddersyede produkter. De forventninger er kun blevet større, og det betyder, at kunderejsen skal sidde lige i skabet, ellers forsvinder forbrugerne igen.