OPENING deler sin viden om markedet med kunderne
Forbrugerne har ændret adfærd. Især post-corona. De køber langt mere take away, de spiser mere ude og de tager mad med hjem fra kantinen. Det har den konsekvens, at der hvert år migrerer 1 pct. af værdien i detailhandlen til food service-sektoren. Altså den sektor, hvor man beskæftiger sig med alt den mad, man ikke køber i et supermarked, men på en café, et hotel, en restaurant eller i en kantine.
”1 pct. er altså omkring 1 mia kr., der flytter i værdi fra detailsektoren til food service. Det er ikke småpenge,” fortæller Stephan Pors Knudsen, der både er medejer og adm. direktør i reklamebureauet OPENING, der ligger i Vejle.
Bureauet har siden 2005 specialiseret sig dybt i food service, og derfor ligger bureauet inde med en stor viden om det marked. Viden som de meget gerne deler med deres kunder.
En viden som bl.a. kommer fra et panel bestående af omkring 250 indkøbsansvarlige i Danmark. Hvilket svarer til cirka 250.000 daglige måltider/serveringer. Et lignende panel er opbygget i Norge, Sverige, Tyskland og England. Panelet er blevet bygget op i Danmark siden 2006, og giver bureauets medarbejdere en værdifuld indsigt om det marked, de arbejder med.
”Vi spørger fx om holdninger og adfærd i forbindelse med en given service, virksomhed eller produkt. Det kan også være et produkt, der skal introduceres på det danske marked, og derfor vil kunden gerne blive klogere på, hvor meget der evt. skal laves om, før det passer til markedet. Eller et allerede eksisterende produkt på markedet – som måske har behov for at blive iscenesat anderledes” siger Stephan Pors Knudsen.
En af grundene til, at man har bygget panelet op, er at det ikke er muligt at få indsigt på andre måder, fortæller Stephan Pors Knudsen.
”Der er kun statistikker på detailhandlen – altså btc – og grossisterne vil ikke give tal fra sig, så vi har været nødt til selv at skaffe os den viden, så vi kan vejlede vores kunder. Og det giver os faktisk en hel fantastisk indsigt.”
Han undrer sig i øvrigt over, at der ikke er flere, der går ind på food serviceområdet:
”Værdien af en investeret krone er tre gange så høj, hvis man arbejder med food service i stedet for detail. Til gengæld kan det godt tage lidt længere tid at komme ind på markedet, for det handler rigtig meget om relationer. Aftagerne vil gerne kende produkterne, inden de køber dem, men når først de gør det, udvikler det sig hurtigt, så jeg undrer mig over, at der ikke er flere fødevarevirksomheder, der har fokus på food service.”
Big og small data deles med samarbejdspartnere
OPENING bruger ikke bare deres eget panel til at skaffe sig viden og indsigt om food service-sektoren. Naturligvis anvendes big data til at berige den smalle data man selv bidrager med – på den måde får man berigede data som udgør et stærkt værktøj i rådgivning af kunderne. Inspirationen kommer også fra samarbejdspartnere i ind-/og udland, der er med til at kortlægge trends, der kan få impact på det danske /skandinaviske marked.
OPENINGs medarbejdere deler deres viden med kunderne via webinarer og kurser, og samtidig er man ved at udvikle en app, hvor al viden, indsigt og analyser bliver tilgængelige for kunderne.
”Udover vores panel af indkøbsansvarlige, har vi også et panel af 1000 indkøbsansvarlige i husstanden på detailsiden. Vi kontakter dem og spørger, hvordan de oplever produkter, koncepter eller holdninger til virksomheder og meget meget mere. Så vi gør en del for, at både vi og vores kunder hele tiden holdes opdateret på trends, tendenser og produkter,” siger Stephan Pors Knudsen.
Retaileraftaler fastholder kunderne
OPENING arbejder meget med retaineraftaler, hvor kunden lægger et fast beløb hver måned for at kunne få strategi, analyse, koncept og alt praktisk arbejde leveret af bureauet. Flere kunder ønsker at få alle omkostninger dækket i en fast aftale, og det betyder mindre administration hos både kunden og hos OPENING.
Prioriterer ny viden
OPENING er et forholdsmæssigt nyt medlem hos GRAKOM. Især er Stephan Pors Knudsen tilfreds med, at GRAKOMs jurister har styr på overenskomster og kontrakter. Men også GRAKOMs ESG-rådgivere vil Stephan Pors Knudsen gøre brug af.
”Og så har jeg sagt til alle medarbejderne, at de skal holde øje med alle de arrangementer, som GRAKOM afholder. Vi siger til vores medarbejdere, at de fire gange om året skal tilegne sig noget særligt. Kravet er, at de kommer tilbage på bureauet og fortæller om, hvad de har fået ud af det. Hvis man har overvejet, hvad et kursus giver en selv, hvad det giver OPENING og hvad det giver kunderne, så er der næsten altid et ja til ny viden.”
Stephan Pors Knudsen var selv med på GRAKOMs KOMM Dagen i foråret.
”Jeg fik så meget med fra KOMM Dagen, det var simpelt hen så godt. Vi var to afsted, og vi har selvfølgelig fortalt de vigtigste ting videre til resten af bureauet.”
Artiklen blev bragt første gang i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 3/2024.