Onlinereklame: Google-bøde kan få betydning for danske virksomheder og medier


Google har fået en bøde på 2,95 mia. euro for at have misbrugt sin dominerende stilling på onlinereklamemarkedet. Det kan få betydning for danske virksomheder og medier, som direkte og indirekte benytter Googles reklamebørs AdX.
Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Det er EU’s konkurrencemyndighed, der har givet Google bøden, og som samtidig vurderer, at kun et frasalg kan sikre, at Google kan ophøre med den ulovlige adfærd.
Det er en dansk virksomhed, der har klaget over Googles adfærd, og som de danske konkurrencemyndigheder har bragt videre til EU.
Klagen gik ud på, at Google har kunnet udnytte, at de både har annoncemarkedet AdX og værktøjer, som annoncører og medier bruger til onlineannoncering – dvs. at de ejer begge sider af handlen. Ifølge EU’s konkurrencemyndighed har Google udnyttet det til at give sin egen platform, AdX, fordele frem for konkurrenternes platforme.
Den fordel har Google haft i 11 år og det har betydet, at fx en virksomhed, der vil markedsføre sine produkter online, kan have betalt for meget for reklamerne og en avis, der sælger reklamer på sin hjemmeside kan have tjent for lidt.
”Sagen er et godt eksempel på, at håndhævelse af konkurrencereglerne både i EU og nationalt er til gavn for rigtig mange virksomheder. Herhjemme har vi prioriteret sager på tech-området højt i vores håndhævelse af konkurrencereglerne, og vi løfter også sagerne til EU-niveau, når det er relevant,” siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald i pressemeddelelsen.
