Onlinereklame: Google-bøde kan få betydning for danske virksomheder og medier
Google har fået en bøde på 2,95 mia. euro for at have misbrugt sin dominerende stilling på onlinereklamemarkedet. Det kan få betydning for danske virksomheder og medier, som direkte og indirekte benytter Googles reklamebørs AdX.
Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Det er EU’s konkurrencemyndighed, der har givet Google bøden, og som samtidig vurderer, at kun et frasalg kan sikre, at Google kan ophøre med den ulovlige adfærd.
Det er en dansk virksomhed, der har klaget over Googles adfærd, og som de danske konkurrencemyndigheder har bragt videre til EU.
Klagen gik ud på, at Google har kunnet udnytte, at de både har annoncemarkedet AdX og værktøjer, som annoncører og medier bruger til onlineannoncering – dvs. at de ejer begge sider af handlen. Ifølge EU’s konkurrencemyndighed har Google udnyttet det til at give sin egen platform, AdX, fordele frem for konkurrenternes platforme.
Den fordel har Google haft i 11 år og det har betydet, at fx en virksomhed, der vil markedsføre sine produkter online, kan have betalt for meget for reklamerne og en avis, der sælger reklamer på sin hjemmeside kan have tjent for lidt.
”Sagen er et godt eksempel på, at håndhævelse af konkurrencereglerne både i EU og nationalt er til gavn for rigtig mange virksomheder. Herhjemme har vi prioriteret sager på tech-området højt i vores håndhævelse af konkurrencereglerne, og vi løfter også sagerne til EU-niveau, når det er relevant,” siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald i pressemeddelelsen.
Fra GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen, lyder det.
"Det er en imponerede indsats af de danske konkurrencemyndigheder i denne vigtige sag mod Google. EU’s afgørelse slår fast, at Google i årevis har misbrugt sin dominerende position til at favorisere sin egen annoncebørs, AdX, på bekostning af konkurrenter og det frie marked. Både annoncører og medieplatforme i Danmark har således betalt en urimelig pris – enten i tabt indtjening eller højere annonceomkostninger. Sagen er et vigtigt skridt mod større gennemsigtighed og reel konkurrence på onlinereklamemarkedet, og vi håber, at den bliver fulgt op med varige strukturelle ændringer."