Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Omsætningen i den grafiske branche i Europa faldt 12 pct. i 2020

Omsætningen i den grafiske branche i Europa faldt 12 pct. i 2020
Mads Lindegaard
Cheføkonom Mads Lindegaard
Torsdag 03. juni 2021
Det samlede europæiske marked for tryksager og trykt emballage faldt omkring 12 pct. i 2020, viser ny rapport Intergraf netop har offentliggjort.

Intergraf har netop udgivet sin årlige rapport om markedet for tryksager og trykt emballage i Europa.

Rapporten viser, at omsætningen på det samlede europæiske marked faldt med omkring 12 pct. i 2020 sammenlignet med 2019. Det er særligt omsætningen på de traditionelle tryksager, som magasiner, kataloger, mapper, anden markedsføring samt andet kommercielt tryk, som er faldet.

For trykt emballage er omsætningen derimod kun faldet marginalt og for solgte labels er den ligefrem steget. Rapporten afspejler de samme tendenser, vi har set i den danske grafiske branche i GRAKOMs egne undersøgelser for udviklingen under udbruddet af corona.

Om udviklingen frem til 2025 siger prognosen, at omsætningen af trykt emballage vil stige i omegnen af et par pct. årligt (i faste priser).

Derimod spår rapporten, at omsætningen for tryksager vil stabilisere sig på 2020-niveauet de kommende år. Prognosen forventer dermed ikke, at markedet for tryksager vil opleve en opblomstring, når verden har lagt corona bag sig.

Rapport spækket med nøgletal
Intergrafs årlige rapport indeholder 188 sider med nøgletal for den grafiske branche i Europa. Herunder en europæisk prognose for udviklingen i omsætningen af tryksager og emballagetryk ind til 2025. Rapporten er kun tilgængelig for GRAKOMs medlemmer og kan findes her.

Rapporten kan også bestilles på tryk ved at udfylde formularen her.

Læs også
Kom og vær en del af denne spændende og festlige dag, hvor vi samler hele kommunikationsindustrien og sætter fokus på branchens fremtid i en verden præget af stor usikkerhed og forandring. 
PostNords exit fra brevmarkedet i 2026 betyder store forandringer, men ifølge FK Distribution er der fortsat flere muligheder for magasinomdeling. "Jeg deler ikke markedets nervøsitet for højere priser," siger adm. direktør Andreas Hald, der peger på, at både FK Distribution og DAO har en interesse i at holde priserne stabile.