Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Omsætningen falder igen hos trykkerierne

Tirsdag 28. marts 2017
Den samlede omsætningen hos trykkerierne faldt 5 pct. i 2016 – fraregnet inflationen. Det er særligt dagbladstrykning, som er med til at trække ned med et fald på 17,5 pct. Mens anden trykning falder med 4,1 pct.

I alt omsatte trykkerierne i 2016 for 6,2 mia. kr. Heraf var 0,37 mia. kr. fra dagbladstrykning, mens anden trykning stod for 5,8 mia. kr. Med andre ord fylder anden trykning langt størstedelen af den samlede omsætning. Det er de seneste år blevet styrket af, at omsætningen i dagsbladstrykning har været stærkt faldende.

Den samlede omsætning har generelt haft en faldende tendens med undtagelse af 2014, hvor omsætningen steg med knap en kvart milliard kroner. Derefter fulgte en kortere »vækstpause« i 2015, før omsætningen tog et dyk på 5 pct. i 2016. Et fald i eksporten og fortsat fald i dagbladstrykningen vurderes at være de primære faktorer bag dette fald.

Det bemærkes, at firmaernes salg ofte bliver revideret løbende, når der kommer nye indberetninger til SKAT, så der kan ske ændringer i de efterfølgende revisioner.



Siden 2009 er omsætningen inden for dagbladstrykning mere end halveret. Tendensen har gennem hele perioden været klart nedadgående, hvilket skyldes en generel oplagsnedgang blandt dagbladene.

I 2016 faldt omsætningen med 17,5 pct. mod 8,7 pct. i 2015.



En bedre udviklingen spores inden for anden trykning. Her har pilen dog også peget nedad blandt andet på grund af den digitale transition. Men de seneste år har udviklingen været knap så negativ som lige efter finanskrisen.

Således ligger omsætningen i 2016 på niveau med 2013. Det skyldes hovedsageligt en stigning i omsætningen i 2014, samt en mindre stagnation i 2015. I 2016 er omsætningen atter faldet. En del af omsætningstilbagegangen kan henføres til den svagere eksport, som faldt med ca. 200 mio. kr., hvilket omtrent er på niveau med faldet i omsætningen.



Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.