Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Olivia Stokholm: Jeg vil gerne bidrage til at inspirere de digitale bureauer

Olivia Stokholm: Jeg vil gerne bidrage til at inspirere de digitale bureauer Foto: Thomas Steen Sørensen, Colorrange
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 07. marts 2024
Olivia Stokholm er netop blevet valgt ind i Creative Clubs bestyrelse. Hun vil gerne være med til at udbrede kendskabet til Creative Club.

Trods det, at de digitale bureauer har været begunstiget af fremgang i en del år, ville det være mærkeligt, hvis man i den del af bureaubranchen ikke havde nogle udfordringer. Og det har man da også, siger CEO i Cognito Digital, Olivia Stokholm, som gerne vil italesætte problemerne og via sin nye bestyrelsespost i Creative Club, hjælpe med at få bredt brancheforeningen ud til den digitale bureaubranche.

”Jeg vil gerne være med til at bidrage. Både med at udbrede kendskabet til bureauernes brancheforening og til at inspirere de digitale bureauer til, at de kan drage nytte af at være med i et netværk, hvor vi kan diskutere og blive klogere samtidig med, at Creative Club har nogle fantastisk gode rådgivere inden for både jura og ESG,” siger Olivia Stokholm.

Blandt de største udfordringer som den digitale bureaubranche har, nævner Olivia Stokholm, at det nu ikke længere er muligt at spore den digitale annoncering.

Faktisk er det et stort problem, mener hun:

”Både EU's blokering af at kunne spore cookies og GDPR-stramninger har gjort det rigtig svært at kunne skabe resultater. Der er selvfølgelig løsninger på problematikken. Men de løser det ikke 100 pct. Og derfor er der faktisk op til 60 pct. af den digitale markedsføring, man ikke længere kan spore. Det er et reelt problem, som branchen har.”

En anden udfordring ifølge Olivia Stokholm, er at det er blevet sværere at være et specialiseret bureau.

”Der er flere kunder, der efterspørger bureauer, der kan flere ting. Vi går fra digitale specialisthuse til digitale supermarkeder, hvor man både kan lave digital markedsføring, hjemmesider og optimere apps, for at give nogle eksempler. Det kræver nogle andre og flere kompetencer hos mange af de digitale bureauer, vi ser i dag.”

Det betyder også, at man ligesom i resten af bureaubranchen kommer til at se flere opkøb og fusioner, spår Olivia Stokholm.

”Jeg tror, vi kommer til at se en konsolideringsbølge. Jeg hører i hvert fald om, at mindre bureauer byder sig til hos de lidt større bureauer og flere opkøb er allerede gennemført ultimo 2023/start 2024. Det kan bl.a. også være fordi de oplever, at kunderne foretrækker seniorkompetencer, og det er for dyrt for de små digitale bureauer at have seniorfolk ansat.”

Olivia Stokholm glæder sig til arbejdet i bestyrelsen, hvor hun sidder sammen med Anders Juel fra Superego (formand), Albert Funder fra Spring Family, Thomas Søby fra Buchs, Mads Hofman Hansen fra Abtion og Anders Bjerre fra Searchmind.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
Der er stadig optimisme i branchen. Der er flere bureauer, der vil ansætte medarbejdere og lønningerne vil stige. Men der er også bekymring, fordi kunderne stadig holder på ordrerne, og der kan måske komme til at mangle kompetencer. Det viser Bureaubiz’ netop udkomne bureaulederundersøgelse.