Øget pres om at blive klimaneutral


Nu får værktøjet ClimateCalc, som GRAKOM har været med til at udvikle, endnu større betydning. I hvert fald skriver ’What’s new in publishing’, at der er et øget pres på trykkerier om at de skal bevise deres bæredygtighed ellers vil de miste reklamekunder.
Det gør Intergraf opmærksom på i sit seneste nyhedsbrev.
Over 130 regeringer er enige om at imødekomme målet om blive klimaneutrale i 2050, og det betyder også, at virksomheder, deriblandt trykkerier, allerede skal have planer på plads nu eller snarest, om, hvordan de lykkes med at nå det.
Det giver et stort pres på virksomheder over en bred kam om at de skal rapportere deres klimabelastning og på alle niveauer, fortæller direktør for ESG & bæredygtig udvikling i GRAKOM, Carsten Bøg.
Og han uddyber:
"Ikke mindst har der været spotlight på en række store danske virksomheder der generelt har under-rapporteret i det de ikke har haft deres såkaldte scope 3 med, som blandt andet er alle deres råvarer."
Netop dette område er yderst vanskeligt at få styr på, siger Carsten Bøg, men her er den grafiske branche heldigvis foran:
"Vi i den grafiske branche har forberedt os gennem mange år, og vi har branchestandarder på europæisk niveau og regneværktøjet, ClimateCalc, der medtager alle 3 scopes som den internationale standard Green House Gas protokollen foreskriver."
Det betyder, at den danske grafiske branche har rapporteret fuldt i mange år, og GRAKOM kan desuden nu også tilbyde og dermed hjælpe medlemmernee med at gøre deres eget klimaregnskab mere komplet.
"Tilslutningen til ClimateCalc-systemet bruges nu af grafiske virksomheder i mere end 15 lande og systemet kommer snart i en opdateret og endnu mere brugervenlig version," siger Carsten Bøg.
Pres fra reklamekøbere
Det er ikke kun fra det offentlige, at presset kommer. Også mediabureauer og andre reklamekøbere begynder at stille krav til deres leverandører.
GrouM er et stort mediabureau med 400 medarbejdere i Danmark og over en halv mia. i bruttoavance, som fra globalt plan har annonceret ’ansvarligt indkøb’ inden for bl.a. miljøpåvirkningerne for deres medieindkøb.
Nogle internationale medier har endvidere offentliggjort, at de kun vil tage imod reklamer fra energiselskaber, hvor man reklamerer med vedvarende energi eller ligefrem opmuntrer kunderne til at gå over til vedvarende energi, skriver ’What’s new in publishing'.
