Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Nye regler ved online-salg af alkohol til forbrugere

Nye regler ved online-salg af alkohol til forbrugere Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 04. november 2024
Hvis virksomheder sælger alkohol, tobak, nikotinprodukter og lignende produkter direkte til forbrugere, er det fra den 1. oktober 2024 blevet lovpligtigt med alderskontrol. 

Den 1. oktober 2024 trådte nye regler i kraft, der kræver alderskontrol ved onlinesalg af alkohol, tobak, nikotinprodukter og lignende produkter til forbrugere. Formålet er at sikre, at køberen er gammel nok til at købe disse produkter.

Reglerne gælder kun ved salg til forbrugere. B2B-salg er altså ikke omfattet af de nye regler. Det er op til sælgeren at dokumentere, at de omfattede produkter kun sælges til erhverv.

Der er metodefrihed ift, hvordan man som virksomhed sikrer, at man overholder lovkravet om alderskontrol. Dog er det ikke længere tilstrækkeligt, at køberen blot skal trykke ja til, at vedkommende er over henholdsvis 16 eller 18 år. En mulig metode er at bruge MitID.

Se mere på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

Læs også
Hanne Hørup var en stærk aktør, da Dansk Promotion i sin tid fusionerede med GRAKOM og et værdifuldt samarbejde og fællesskab blev grundlagt. Nu runder hun et kapitel af efter salget af Jydsk Emblem Fabrik og træder ud af GRAKOMs bestyrelse.
Erfaringer fra 17 kommuner er nu samlet i en gratis arbejdsbog, der klæder fagpersoner på til at styrke børns læselyst gennem samarbejde, inddragelse og praksisnære redskaber.