Nye regler gør det lettere at bruge FSC®-varemærket
I foråret trådte FSC’s nye varemærkestandard i kraft. Standarden skal frem til marts 2019 implementeres af alle de FSC-certificerede virksomheder, der enten benytter FSC-produktmærket på produkter eller anvender FSC-varemærkerne i virksomhedens markedsføring.
Den nye varemærkestandard gør det generelt set nemmere og mere fleksibelt for certificerede virksomheder at anvende FSC-varemærkerne. Det gælder både på virksomhedens produkter og i markedsføringen af virksomheden.
En del grafiske virksomheder og deres kunder har oplevet det som en udfordring at bruge FSC-produktmærkerne. Især kravene til minimumsstørrelse har givet problemer, ligesom nogle virksomheder har haft tidsproblemer som følge af kravet om godkendelse af produktmærket hos certificeringsfirmaet. På begge områder har FSC nu lempet på kravene.
Chefkonsulent Per Kaae Hansen fra Grakom siger:
”Det er rigtigt positivt, at FSC har imødekommet kritikken fra den grafiske branche. De nye regler vil afgjort gøre det nemmere for virksomhederne at anvende FSC-varemærkerne både på produkter og i markedsføringen, hvilket vil medvirke til at udbrede kendskabet til FSC-certificeringen”
Nye vejledninger ligger klar
Grakoms miljøafdeling har brugt de seneste måneder på at sætte sig grundigt ind i den nye varemærkestandard og har været i dialog med både FSC Danmark og certificeringsfirmaer med henblik på at få afklaret en række fortolkninger af standarden og dennes implementering i virksomhederne.
Som et resultat heraf har Grakom udarbejdet nye procedurer samt vejledninger, der er målrettet den grafiske branches brug af FSC-produktmærket og FSC-varemærkerne til markedsføringen. Medlemsvirksomheder der har behov for rådgivning om implementering af den nye FSC-varemærkestandard, kan rette henvendelse til Grakoms miljøafdeling. De virksomheder der i dag er tilknyttet Grakoms FSC-gruppeordning eller Grakoms FSC-serviceordning er allerede blevet kontaktet direkte af Grakom for hjælp til implementering.
FSC® C109833