Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Nye EU-krav til politisk reklame: Slots- og Kulturstyrelsen inviterer til interessentmøde

Nye EU-krav til politisk reklame: Slots- og Kulturstyrelsen inviterer til interessentmøde
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 02. juni 2025
EU's nye forordning om politisk reklame stiller skærpede krav til gennemsigtighed og databeskyttelse. Slots- og Kulturstyrelsen inviterer nu til et digitalt møde, hvor berørte aktører kan få indblik i reglerne og stille spørgsmål. GRAKOM opfordrer medlemmer, der arbejder med politisk reklame, til at deltage.

EU-forordningen om gennemsigtighed og målretning i politisk reklame medfører nye krav til blandt andre udgivere og udbydere af politiske reklamer. Forordningen får betydning for, hvordan politiske budskaber fremover må indrykkes og formidles – og dermed også for aktører i kommunikationsindustrien der beskæftiger sig med trykt og digital politisk kommunikation.

I den forbindelse inviterer Slots- og Kulturstyrelsen til et åbent interessentmøde den 12. juni 2025 kl. 10.30–12.00. Her vil styrelsen gennemgå hovedlinjerne i forordningen samt hvordan Radio- og tv-nævnets fremtidige tilsyn vil blive udmyntet.. Datatilsynet vil samtidig give en generel præsentation af databeskyttelsesreglerne i forbindelse med valgkampagner, herunder kravene til samtykke. 

Mødet afholdes online via dette link til Microsoft Teams, og deltagelse kræver tilmelding senest 9. juni 2025 til medi@slks.dk.

 

Læs også
Kulturministeren udskyder håndhævelsen af EU‑forordningen om gennemsigtighed af politiske reklamer til januar på grund af uklare regler – en udskydelse GRAKOM hilser velkommen.
Både trykte og digitale publicistiske magasiner kan søge støtte. Deadline er 30. juni.