Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Nye brochurer skal få flere grafiske virksomheder til at få øjnene op for fordelene ved en lærling

Nye brochurer skal få flere grafiske virksomheder til at få øjnene op for fordelene ved en lærling
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 29. januar 2025
Hvordan tiltrækker man fremtidens kreative talenter? Det kan fire nye brochurer give virksomheder i den grafiske branche en hjælpende hånd med.

Det kan til tider være en udfordring at tiltrække nye – især unge – medarbejdere. Derfor har Grafisk Uddannelsesudvalg udarbejdet fire brochurer for at give virksomhederne i den grafiske branche en hjælpende hånd.

Brochurerne fortæller om, hvad man kan forvente, når man tager en mediegrafikerelev eller en grafisk teknikerelev ind i virksomheden, og hvordan det kan styrke både forretningen og branchen som helhed.

"Vi ønsker at løfte informationsniveauet om det at have lærlinge med de fire nye brochurer og understøtte oprettelsen af flere lærepladser. Samtidig håber vi, at materialet kan øge rekrutteringen af lærlinge til både mediegrafiker- og grafisk teknikeruddannelserne, siger Anders Mosumgaard, der er formand for Grafisk Uddannelsesudvalg og uddannelsespolitisk chef i GRAKOM.

Brochurerne beskriver, hvordan elever og lærlinge kan bidrage til produktionen, tilføre nye kompetencer og skabe værdi i virksomheden. De giver samtidig indblik i, hvordan man kommer i gang med en lærling, og hvad man som virksomhed skal være opmærksom på.

To af brochurerne er rettet mod de unge og de to andre er rettet mod virksomheder.

Der er i alt blevet trykt 5.550 brochurer som bliver bl.a. distribueret til erhvervsskoler, virksomheder og organisationer samt delt ud til åbent-hus arrangementer og Skills.

Brochurerne kan også hentes her:

Mediegrafiker - rettet mod virksomheden

Grafisk tekniker - rettet mod virksomheden

Mediegrafiker - rettet mod eleven

Grafisk tekniker - rettet mod eleven

Læs også
Når FESPA Global Print Expo løber af stablen i Berlin i år, opfordrer FESPA Foundation til at udstillerne trykker materialer, der kan gavne afrikanske uddannelsesprojekter.
Med PostNords exit er DAO den eneste aktør på brevmarkedet fra 2026. Spørgsmålet er, om andre vil træde ind. Imens følger GRAKOM udviklingen tæt for at undgå yderligere prisstigninger på magasindistribution.