Nye brochurer skal få flere grafiske virksomheder til at få øjnene op for fordelene ved en lærling
Det kan til tider være en udfordring at tiltrække nye – især unge – medarbejdere. Derfor har Grafisk Uddannelsesudvalg udarbejdet fire brochurer for at give virksomhederne i den grafiske branche en hjælpende hånd.
Brochurerne fortæller om, hvad man kan forvente, når man tager en mediegrafikerelev eller en grafisk teknikerelev ind i virksomheden, og hvordan det kan styrke både forretningen og branchen som helhed.
"Vi ønsker at løfte informationsniveauet om det at have lærlinge med de fire nye brochurer og understøtte oprettelsen af flere lærepladser. Samtidig håber vi, at materialet kan øge rekrutteringen af lærlinge til både mediegrafiker- og grafisk teknikeruddannelserne, siger Anders Mosumgaard, der er formand for Grafisk Uddannelsesudvalg og uddannelsespolitisk chef i GRAKOM.
Brochurerne beskriver, hvordan elever og lærlinge kan bidrage til produktionen, tilføre nye kompetencer og skabe værdi i virksomheden. De giver samtidig indblik i, hvordan man kommer i gang med en lærling, og hvad man som virksomhed skal være opmærksom på.
To af brochurerne er rettet mod de unge og de to andre er rettet mod virksomheder.
Der er i alt blevet trykt 5.550 brochurer som bliver bl.a. distribueret til erhvervsskoler, virksomheder og organisationer samt delt ud til åbent-hus arrangementer og Skills.
Brochurerne kan også hentes her:
Mediegrafiker - rettet mod virksomheden
Grafisk tekniker - rettet mod virksomheden
Mediegrafiker - rettet mod eleven
Grafisk tekniker - rettet mod eleven