Nye ændringer på sygedagpengeområdet pr. 1. juli 2026
Fra den 1. juli 2026 følger kommunerne ikke længere automatisk op på alle sygemeldte. Det betyder, at virksomheder i højere grad selv skal tage stilling til, om der er behov for støtte for at fastholde en sygemeldt medarbejder.
Virksomheden kan fortsat kontakte kommunen, hvis der er behov for støtte til at få medarbejderen tilbage i arbejde. Kommunen kan blandt andet rådgive om gradvis opstart, skånehensyn og tilpasning af arbejdsopgaver. Kommunen kan fortsat bistå med dialog, vejledning og konkrete løsninger i forhold til tilbagevenden til arbejde, hvis der opstår behov under sygeforløbet.
Med de nye regler vil kommunerne være involveret i færre sygedagpengeforløb. Samtidig afskaffes den automatiske opfølgning i form af samtaler med alle sygemeldte. I stedet vil det være medarbejderens oplysninger om behov for hjælp, der afgør, om kommunen involverer sig.
Formålet med ændringerne er at målrette den kommunale indsats til de sygemeldte, der har behov for støtte samt at understøtte, at flere medarbejdere vender tilbage til arbejdet i samarbejde med virksomheden.
Centrale regler videreføres
Flere centrale elementer i sygedagpengereglerne fortsætter uændret
Virksomheden skal fortsat afholde sygefraværssamtale senest 4 uger efter første sygedag
Fast track-ordningen består uændret
Regler om anmeldelse af sygefravær og refusion ændres ikke
Du kan læse mere om de nye regler hos Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.