Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny undersøgelse: Trykte reklameaviser udleder markant mindre CO₂ end digitale reklameaviser

Ny undersøgelse: Trykte reklameaviser udleder markant mindre CO₂ end digitale reklameaviser
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 04. december 2025
En ny undersøgelse viser, at trykte reklameaviesr  udleder markant mindre CO2 end digitale reklameaviser. Resultaterne gælder for de undersøgte eksempler og kan ikke generaliseres til alle reklameformater. Undersøgelsen peger desuden på, hvordan annoncører, udbydere og forbrugere kan mindske klimaaftrykket fra annoncering

En ny undersøgelse fra Öko-Institut Freburg sammenligner klimaaftrykket fra trykte og digitale reklameformater og bygger på livscyklusdata fra 52 printprodukter fra Tyskland, Østrig, Schweiz og Holland. Undersøgelsen er gennemført på opdrag fra BVDM, Austropapier, dpsuisse, Jorcon b.v. samtVerband Druck Medien Östergreich.

Resultaterne viser, at reklameaviser  i trykte medier  udleder markant mindre CO2 end tilsvarende pdf-reklameaviser.

En trykt reklameavis udleder 642 kg CO2 pr. en million visninger, mens en online reklameavis i pdf-format udleder 3.360 kg CO2 for samme antal visninger.  Beregningerne tager udgangspunkt i areal og rækkevidde for det trykte medie og i visningstid og datavolumen for digitale medier.

CO2-udledningen fra trykte reklameaviser stammer primært fra papirfremstilling og energiforbrug under trykprocessen. Afhængig af papirkvalitet udgør papirproduktionen mellem 40 og 52 pct. af den samlede udledning, mens strømforbrugeret til trykprocessen ligger mellem 19 og 26 pct. Ifølge undersøgelsen er der størst potentiale for at reducere klimaaftrykket ved at vælge miljøvenligt papir og anvende vedvarende energi i produktionen.

For onlinereklameaviser er det serverinfrastrukturen, der står for størstedelen af udledningen (64 pct.)..

Undersøgelsen bemærker også den stærkere rækkevidde for tryk: Hver trykt reklameavis læses i gennemsnit af 1,9 personer, hvilket effektivt reducerer udledninger pr. læser.

Også trykte annoncer udleder mindre CO2

Også for avisannoncer er der en forskel på print og online, selvom den er mindre end for reklameaviser. Printannoncer udleder 67 kg CO2, mens onlinebannere ligger på 102 kg CO2.  Størstedelen af CO2-udledningen for onlineannoncer kommer fra smartphones, tablets og pc’ere (78 pct.)

Alle parter kan bidrage til at nedsætte CO2

Undersøgelsen peger på flere muligheder for at gøre både trykte og digitale reklameavier mere klimavenlige. For annoncører handler det om at tænke klima ind i medieplanlægningen og målrette reklamerne for at minimere spild. Udbydere af onlineannoncering kan reducere klimaaftrykket ved først at lade annoncerne blive indlæst, når brugeren når frem til dem og ved at begrænse datamængde og energiforbrug. For printudbydere er det afgørende at vælge miljøvenligt papir, bruge strøm fra vedvarende energikilder og optimere transporten.

Forbrugere kan bidrage ved at begrænse downloads og være opmærksomme på, at streaming af videoer og bevægeligt indhold belaster klimaet mere end statiske sider.

Metode og baggrund

Undersøgelsen sammenligner to prototyper for både trykte og digital reklame: en flersidet brochure/reklameavis, der kan lægges i supermarkeder og en generisk pdf-fil til onlinevisning samt avisannoncer og statiske bannere på websites. Onlineprocesserne er baseret på aktuelle oplysninger fra forskning og litteratur, og analysen er gennemført efter internationale standarder og vurderet af tredjepart. 
Det understreges i analysen, at resultaterne ikke kan generaliseres.


Her er link til undersøgelsen
 

Læs også
Flere grafiske virksomheder kæmper med at tiltrække og tilknytte medarbejdere. Få konkrete råd til, hvordan virksomheder kan styrke deres synlighed, udnytte egne fordele og tage simple skridt for at blive mere attraktive på arbejdsmarkedet.
Europa-Parlamentet følger Rådet og foreslår at skubbe EUDR-kravene et år frem. Parlamentet foreslår endvidere at udelukke bøger og magasiner fra EUDR’s anvendelsesområde.