Ny undersøgelse: Trykte reklameaviser udleder markant mindre CO₂ end digitale reklameaviser
En ny undersøgelse fra Öko-Institut Freburg sammenligner klimaaftrykket fra trykte og digitale reklameformater og bygger på livscyklusdata fra 52 printprodukter fra Tyskland, Østrig, Schweiz og Holland. Undersøgelsen er gennemført på opdrag fra BVDM, Austropapier, dpsuisse, Jorcon b.v. samtVerband Druck Medien Östergreich.
Resultaterne viser, at reklameaviser i trykte medier udleder markant mindre CO2 end tilsvarende pdf-reklameaviser.
En trykt reklameavis udleder 642 kg CO2 pr. en million visninger, mens en online reklameavis i pdf-format udleder 3.360 kg CO2 for samme antal visninger. Beregningerne tager udgangspunkt i areal og rækkevidde for det trykte medie og i visningstid og datavolumen for digitale medier.
CO2-udledningen fra trykte reklameaviser stammer primært fra papirfremstilling og energiforbrug under trykprocessen. Afhængig af papirkvalitet udgør papirproduktionen mellem 40 og 52 pct. af den samlede udledning, mens strømforbrugeret til trykprocessen ligger mellem 19 og 26 pct. Ifølge undersøgelsen er der størst potentiale for at reducere klimaaftrykket ved at vælge miljøvenligt papir og anvende vedvarende energi i produktionen.
For onlinereklameaviser er det serverinfrastrukturen, der står for størstedelen af udledningen (64 pct.)..
Undersøgelsen bemærker også den stærkere rækkevidde for tryk: Hver trykt reklameavis læses i gennemsnit af 1,9 personer, hvilket effektivt reducerer udledninger pr. læser.
Også trykte annoncer udleder mindre CO2
Også for avisannoncer er der en forskel på print og online, selvom den er mindre end for reklameaviser. Printannoncer udleder 67 kg CO2, mens onlinebannere ligger på 102 kg CO2. Størstedelen af CO2-udledningen for onlineannoncer kommer fra smartphones, tablets og pc’ere (78 pct.)
Alle parter kan bidrage til at nedsætte CO2
Undersøgelsen peger på flere muligheder for at gøre både trykte og digitale reklameavier mere klimavenlige. For annoncører handler det om at tænke klima ind i medieplanlægningen og målrette reklamerne for at minimere spild. Udbydere af onlineannoncering kan reducere klimaaftrykket ved først at lade annoncerne blive indlæst, når brugeren når frem til dem og ved at begrænse datamængde og energiforbrug. For printudbydere er det afgørende at vælge miljøvenligt papir, bruge strøm fra vedvarende energikilder og optimere transporten.
Forbrugere kan bidrage ved at begrænse downloads og være opmærksomme på, at streaming af videoer og bevægeligt indhold belaster klimaet mere end statiske sider.
Metode og baggrund
Undersøgelsen sammenligner to prototyper for både trykte og digital reklame: en flersidet brochure/reklameavis, der kan lægges i supermarkeder og en generisk pdf-fil til onlinevisning samt avisannoncer og statiske bannere på websites. Onlineprocesserne er baseret på aktuelle oplysninger fra forskning og litteratur, og analysen er gennemført efter internationale standarder og vurderet af tredjepart.
Det understreges i analysen, at resultaterne ikke kan generaliseres.