Ny udskydelse af reklameskat
Tirsdag 09. juni 2015
Regeringens varslede indførelse af særskat på reklamer er igen udskudt. Det fremgår af lovprogrammet, hvor lovforslaget mod forventning først fremsættes i slutningen af januar. Grafisk Arbejdsgiverforening hilser udskydelsen velkommen, men kræver reklameskatten taget helt af bordet.
Regeringen ønsker fortsat at indføre den særskat på virksomhedernes markedsføring via tryksager, som de har truet med i flere år. Det fremgår af regeringens lovprogram. Men nu er lovforslaget udskudt til januar.
- Regeringen har lovet et halvt års varsel på reklameskatten. Når den først vedtages i løbet af foråret betyder det reelt, at den først bør træde i kraft fra 2016. Det er da positivt, og vi tolker det som et tegn på, at regeringen selv har erkendt, at reklameskatten er langt mere problematisk, end de oprindeligt forestillede sig. Men det er ikke godt nok. Reklameskatten skal tages af bordet, siger administrerende direktør Thomas Torp fra Grafisk Arbejdsgiverforening (GA). Foreningen repræsenterer grafiske virksomheder, trykkerier, designvirksomheder, reklamebureauer, emballagevirksomheder m.fl.
Regeringen forventer, at reklameskatten skal give et helårsprovenu på omkring 300 mio. kr. fra indførelsen. Provenuet vil falde i de efterfølgende år.
- Regeringens plan er at trække 300 mio. kr. ud af virksomhedernes markedsføringsbudgetter og direkte over i statskassen. Det sker samtidigt med, at landet netop har brug for mere vækst og mere omsætning i virksomhederne. Det giver ikke mening, siger Thomas Torp.
GA vurderer, at reklameskatten vil koste omkring 600 arbejdspladser samt et meget stort antal fritidsjobs for omdelere.
Regeringen ønsker fortsat at indføre den særskat på virksomhedernes markedsføring via tryksager, som de har truet med i flere år. Det fremgår af regeringens lovprogram. Men nu er lovforslaget udskudt til januar.
- Regeringen har lovet et halvt års varsel på reklameskatten. Når den først vedtages i løbet af foråret betyder det reelt, at den først bør træde i kraft fra 2016. Det er da positivt, og vi tolker det som et tegn på, at regeringen selv har erkendt, at reklameskatten er langt mere problematisk, end de oprindeligt forestillede sig. Men det er ikke godt nok. Reklameskatten skal tages af bordet, siger administrerende direktør Thomas Torp fra Grafisk Arbejdsgiverforening (GA). Foreningen repræsenterer grafiske virksomheder, trykkerier, designvirksomheder, reklamebureauer, emballagevirksomheder m.fl.
Regeringen forventer, at reklameskatten skal give et helårsprovenu på omkring 300 mio. kr. fra indførelsen. Provenuet vil falde i de efterfølgende år.
- Regeringens plan er at trække 300 mio. kr. ud af virksomhedernes markedsføringsbudgetter og direkte over i statskassen. Det sker samtidigt med, at landet netop har brug for mere vækst og mere omsætning i virksomhederne. Det giver ikke mening, siger Thomas Torp.
GA vurderer, at reklameskatten vil koste omkring 600 arbejdspladser samt et meget stort antal fritidsjobs for omdelere.
Læs også
Efter massivt politisk pres har regeringen netop besluttet at reducere virksomhedernes gebyrer til producentansvaret for emballage. Efter kritik af uens priser i kommunerne vil man nu også sikre ens beregningsmetoder i kommunerne landet over samt undersøge, hvad Danmark kan lære af tilsvarende ordninger i vores nabolande.
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.