Ny regering giver optimisme hos GRAKOM
Der er grund til optimisme i kommunikationsindustrien ovenpå regeringsdannelsen. Både på substansen og på ministerlisten.
I GRAKOM sagde vi før valget, at der særligt er fire ting, som er vigtige for os i den kommende valgperiode:
- Frie og lige rammer for markedsføring
- Fair konkurrence på mediemarkedet
- Fremme af grøn omstilling
- Nemmere at drive virksomhed
I GRAKOM siger vi det samme før og efter et valg. Så det er stadigt det vigtigste for os. Heldigvis peger regeringsgrundlaget i vores retning på det meste:
I GRAKOM mener vi, at vi skal arbejde i retning af en harmonisering med EU af vilkårene for markedsføring, så vi har så få danske særregler som muligt. Den danske kommunikationsindustri skaber nemlig kommunikations- og markedsføringsløsninger for dansk erhvervsliv, der konkurrerer internationalt på EU’s indre marked og i hele verden. Den fri konkurrence på tværs af landegrænser fordrer, at der også er frie og lige vilkår for markedsføringen særligt indenfor EU. Det understøtter regeringen med en fornyet vilje til at gennemføre minimumsimplementeringer af EU-lovgivning og fjernelse af administrative byrder. Risikoen for yderligere overregulering af vores branche fx på husstandsomdelte reklamer eller retoucherede fotos ser ud til at være betydeligt mindsket med den ny regering.
GRAKOM arbejder for mere fair konkurrence på mediemarkedet. Nulmomsen for visse medier giver unfair konkurrence på det digitale mediemarked, og selvom regeringsgrundlaget lægger op til en gennemførelse af det aftalte medieforlig, så indeholder regeringsgrundlaget også en lille åbning for, at man godt kan se på nulmomsen igen, så vi kan få mere fair konkurrence for alle digitale medier. I GRAKOM er vi ikke optagede af om momsen er 25 eller 0 eller noget helt andet. Vi lægger bare vægt på, at medier i konkurrence med hinanden skal have samme momssats. Alt andet er unfair konkurrence.
Det er GRAKOMs ambition, at vi i Danmark indtager positionen som verdens grønneste kommunikationsindustri. Intet mindre. Det arbejder vi aktivt for. Vi udvikler og rådgiver om konkrete løsninger til grøn omstilling hos vores medlemmer, og vi arbejder aktivt for, at vi har gode, troværdige mærkningsordninger og certificeringer for hele kommunikationsindustrien. Men de politiske rammebetingelser skal også være på plads. Regeringen bakker det op med en grønnere erhvervspolitik og med vilje til støtte til grøn omstilling. Det er der brug for særligt i de små og mellemstore virksomheder, hvor det kan ligne en stor udfordring.
GRAKOM ønsker, at det skal være nemmere at drive virksomhed i Danmark, og at videnstunge virksomheder fx indenfor den digitale del af kommunikationsindustrien ikke føler behov for at flytte udenlands på grund af mangel på arbejdskraft eller på grund af iværksætterfjendtlige aktiebeskatningsregler. Regeringen kommer med en ny iværksætterstrategi, og lufter også mulighederne for lempelser af beskatningsreglerne, så skatteregler ikke spænder ben for vækst og udvikling.
Jeg kunne også pege på, at regeringen vil gøre noget ved manglen på arbejdskraft, skabe forbedringer i uddannelsessystemet og mange andre gode ting. Samlet set ser regeringsgrundlaget fornuftigt og positivt ud for kommunikationsindustrien. Når vi ser på ministerlisten, så er der også grund til en vis optimisme. Erhvervsministeren, skatteministeren, kulturministeren, finansministeren og miljøministeren er de i regeringen, som vi først og fremmest er afhængige af. De er alle som en særdeles solide og rutinerede politikere. De har alle faglig og politisk substans, og de har tyngde på Christiansborg og i regeringen. Det lover godt for handlekraften, for lovkvaliteten og for samarbejdet.
I GRAKOM går vi det politiske arbejde i møde med optimisme og tro på, at vi kan skabe gode rammevilkår for udvikling af verdens grønneste kommunikationsindustri.