Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny produktsikkerhedsforordning (GPSR) træder i kraft december 2024

Ny produktsikkerhedsforordning (GPSR) træder i kraft december 2024 Foto: Colourbox
Jan Stormer
ESG-rådgiver Jan Stormer
Tirsdag 26. november 2024
Når den nye produktsikkerhedsordning træder i kraft den 13. december, skal de erhvervsdrivende have procedurer, der gør det sikkert for forbrugerne at benytte produkterne. Samtidig bliver der krav om, at både navn på producenten og på eventuel importør til EU skal fremgå af produktet.

Den 13.12.2024 træder en ny produktsikkerhedsforordning (GPSR) i kraft. Den erstatter det tidligere direktiv om produktsikkerhed fra 2001. Da det er en forordning, gælder den i alle EU-medlemslandene. I Danmark er Sikkerhedsstyrelsen den ansvarlige myndighed.

Formålet med forordningen er at styrke produkters sikkerhed samt styrke markedsovervågningen og forbedre forbrugerrettighederne for dem, der har købt potentielt usikre produkter.

Der må stadig ikke sælges farlige produkter, men nu skal erhvervsdrivende også have interne procedurer, guidelines eller en anden konkret proces, der, gør produkterne sikre at benytte af forbrugerne.

Forordningen gælder således for alle produkter, der bringes på markedet, og producenten skal lave en risikovurdering af sine produkter.

Forordningen er også relevant for alle, der sælger produkter, som ikke er omfattet af en anden EU-produktsikkerhedslovgivning. Og selvom et produkt allerede er omfattet af anden EU-produktsikkerhedslovgivning, som fx kosmetik, legetøj, el-produkter og medicinsk udstyr, kan der med den nye forordning stilles yderligere krav til virksomheder, hvis der er risici, som den pågældende speciallovgivning ikke tager højde for.

Producentens navn skal fremgå af produktet

Der er krav om, at både navn på producenten og på eventuel importør til EU skal fremgå af produktet.

Dette krav gælder også for produkter, der sælges online, hvor navn, postadresse og elektronisk adresse på producent og importør skal fremgå for hvert produkt på hjemmesiden. Hvis man udelukkende sælger til erhverv, gælder mærkningskrav for onlinesalg ikke.

Rollefordelingen for ansvar og forpligtelser for fabrikanter, importører og distributører er beskrevet i kapitel III i forordningen. Her er også beskrevet de specifikke krav til dokumentation for sikkerhed og overensstemmelse med EU-lovgivningen samt kravene om produktoplysninger på selve produktet.

Der er ingen økonomisk bagatelgrænse for, hvornår forordningen gælder for et produkt, dvs. forordningen gælder for alle produkter uanset pris.

Den kemiske risikovurdering varetages som hidtil af Miljøstyrelsen og lovgivningen er reguleret via REACH- og CLP-forordningerne.

Umiddelbart vil der ikke være problemer med sikkerheden i de grafiske produkter, der produceres i den grafiske branche, fx papirtryksager og storformat. Men man skal altid have dokumentation for den kemi og andre materialer, der indgår i et produkt, overholder REACH.

Hvis man sælger andre produkter end tryksager kræver det en risikovurdering af den måde produktet bruges på (kan brugeren udsættes for fare?) og selvfølgelig også dokumentation for at produktet overholder REACH.

Det er stadig usikkert, hvordan fx FKM (Fødevarekontaktmaterialer) skal fortolkes i GPSR-forordningen. Her vil Sikkerhedsstyrelsen vende tilbage når de har hørt mere fra EU.

Man kan læse mere om produktsikkerhedsforordningen på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside her.

Nye krav til produktmærkning kan findes her.

Nye krav til onlinesalg kan findes her.

Hvis et produkt viser sig at være farligt, efter det er kommet på markedet, skal det trækkes tilbage. Tilbagekaldelse af produkter skal ske via Safety Business Gateway, hvor der kan findes en skabelon her.

Læs også
Der var mange spørgsmål og mange deltagere - omkring 200 - da Forbrugerombudsmand Torben Jensen og to repræsentanter fra hans kontor, fyldte salen med masser af eksempler på, hvordan influencere kan navigere på de sociale medier.
Selvom digitaltryk vinder frem, er analoge trykmetoder fortsat de dominerende. Udover emballage og labels vinder også bøger og reklametryksager frem. Det viser en undersøgelse fra konsulentvirksomheden Smithers.