Ny Læsedyst fra Gyldendal skal styrke børns læselyst


For at modvirke den stigende læsekrise blandt børn og unge har Gyldendal i sidste uge lanceret Gyldendals Læsedyst – en landsdækkende konkurrence for 7.-10. klasser, hvor det gælder om at læse flest minutter.
Initiativet er udviklet med input fra skoleelever og bygger på vindercasen fra Danske Skoleelevers DM i Fagene. I Gyldendals seneste pressemeddelelse uddyber Niels Overgaard, strategi- og kommunikationschef i Gyldendal, hvordan initiativet kom til:
”Vi vil gerne gøre vores til, at læseglæden trives blandt børn og unge. Derfor har vi spurgt de unge selv om, hvad der skal til, hvis de skal læse mere. Gyldendals Læsedyst er blevet til med afsæt i vores case ved Danske Skoleelevers årlige DM i Fagene, hvor vi fik en masse gode bud fra skoleelever på, hvordan man skaber mere læseglæde. Det er vindercasen derfra, som vi nu gør til virkelighed.”
Nye muligheder for den grafiske branche
GRAKOM ser Læsedysten som et stærkt initiativ, der styrker børns læselyst og skaber nye muligheder for den grafiske branche og kommunikationsindustri:
”Det er inspirerende at se et forlag som Gyldendal gå foran med et initiativ, der både styrker læselysten hos børn og åbner for nye muligheder i vores branche. Der er et stort potentiale for at udvikle materialer og kampagner, der kan understøtte en fælles indsats for at få flere børn til at læse,” siger Carina Christensen, adm. direktør i GRAKOM.
Gyldendals Læsedyst viser, hvordan samarbejde mellem forlag, skoler og den grafiske branche kan være med til at styrke læsekulturen i Danmark. GRAKOM følger initiativet med stor interesse og opfordrer vores medlemmer til at se mulighederne for at bidrage til at fremme børns læselyst.