Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny kvikguide til grøn markedsføring

Ny kvikguide til grøn markedsføring
Emil Malte Simonsen
Kommunikationskonsulent Emil Malte Simonsen
Onsdag 22. december 2021
Forbrugerombudsmanden har onsdag d. 22. december offentliggjort en kvikguide, der skal hjælpe virksomheder med at følge regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger.

I løbet af 2021 har Forbrugerombudsmanden løbende haft øget fokus på greenwashing.

Her på falderebet til 2022 kommer myndigheden med en hjælpende hånd til alle virksomheder, der vil markedsføre sig gennem såkaldte klima- og miljøanprisninger. På jævnt dansk: med grøn markedsføring.

Den skal hjælpe virksomheder med at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Først og fremmest slår kvikguiden fast, at virksomheder skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Anbefalingen lyder derfor, at virksomheder bør være så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig. Kvikguiden giver desuden en række eksempler på overtrædelse af markedsføringsloven.

Den nyudsendte kvikguide er en endelig version af en guide, som blev sendt i høring i juni måned i år.

Læs kvikguiden her.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.