Ny kvikguide til grøn markedsføring
I løbet af 2021 har Forbrugerombudsmanden løbende haft øget fokus på greenwashing.
Her på falderebet til 2022 kommer myndigheden med en hjælpende hånd til alle virksomheder, der vil markedsføre sig gennem såkaldte klima- og miljøanprisninger. På jævnt dansk: med grøn markedsføring.
Den skal hjælpe virksomheder med at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Først og fremmest slår kvikguiden fast, at virksomheder skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Anbefalingen lyder derfor, at virksomheder bør være så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig. Kvikguiden giver desuden en række eksempler på overtrædelse af markedsføringsloven.
Den nyudsendte kvikguide er en endelig version af en guide, som blev sendt i høring i juni måned i år.