Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny kvikguide til grøn markedsføring

Ny kvikguide til grøn markedsføring
Emil Malte Simonsen
Kommunikationskonsulent Emil Malte Simonsen
Onsdag 22. december 2021
Forbrugerombudsmanden har onsdag d. 22. december offentliggjort en kvikguide, der skal hjælpe virksomheder med at følge regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger.

I løbet af 2021 har Forbrugerombudsmanden løbende haft øget fokus på greenwashing.

Her på falderebet til 2022 kommer myndigheden med en hjælpende hånd til alle virksomheder, der vil markedsføre sig gennem såkaldte klima- og miljøanprisninger. På jævnt dansk: med grøn markedsføring.

Den skal hjælpe virksomheder med at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Først og fremmest slår kvikguiden fast, at virksomheder skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Anbefalingen lyder derfor, at virksomheder bør være så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig. Kvikguiden giver desuden en række eksempler på overtrædelse af markedsføringsloven.

Den nyudsendte kvikguide er en endelig version af en guide, som blev sendt i høring i juni måned i år.

Læs kvikguiden her.

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.