Ny kampagne skal lokke flere unge til at gå den grafiske vej
Mulighederne er mange, når unge mennesker skal vælge karriere. Men for få af dem overvejer de grafiske karriereveje, og det bliver der nu gjort noget ved. Hjemmesiden grafiske-karriereveje.dk er netop gået i luften, og her kan de unge læse om uddannelserne som grafisk tekniker og mediegrafiker.
”Vi har nogle problemer med at at rekruttere nok elever til særligt grafisk teknikeruddannelsen, så nu forsøger vi at øge kendskabet til uddannelserne ved at være til stede der, hvor de unge er, nemlig på nettet og de sociale medier,” siger Grakoms uddannelsespolitiske chef, Anders Mosumgaard.
Grafisk uddannelsesudvalg har lavet et samarbejde med medievirksomheden CompanYoung, der er specialister i at lave kampagner til rekruttering af unge mennesker. Det er CompanYoung, der har stået for den nye hjemmeside, og Anders Mosumgaard har store forventninger.
”De ved en masse om, hvordan de unge kommunikerer, og de ved rigtig meget om at rekruttere på uddannelsesområdet. Det var helt tydeligt for os, at det skulle være dem, vi skulle arbejde sammen med, siger han.
”Vores brancher har meget at byde på, så det er kun et spørgsmål om, at flere unge skal få øjnene op for de muligheder, vores virksomheder kan tilbyde. Netop virksomhederne skal dog gøre deres til, at kampagnen bliver en succes. De skal sørge for at rekruttere de elever, de har brug for, og det skal de meget gerne gøre lokalt, så vi får en geografisk spredning.”
Godkendte praktiksteder kan profilere sig selv på grafiske-karriereveje.dk ved at lægge deres logo ind på siden.
”Så sørger vi for, at logoet linker direkte til virksomhedens egen side. På den måde kan de vise, hvorfor netop deres virksomhed er en spændende arbejdsplads. Det er en mulighed, alle godkendte praktiksteder har – og det synes jeg bestemt, alle burde gå ind og gøre,” lyder opfordringen fra Anders Mosumgaard.
Kampagnen blev præsenteret i denne uge på Grakoms uddannelseskonference, der blev afholdt i Odense. Kampagnen blev meget positivt modtaget. Blandt de virksomheder, der var mødt frem, var 2K/DENMARK, hvor indehaver Klaus Krogh også var glad for den nye kampagne.
”Uddannelse er utroligt vigtig. Vi har ofte både fire og fem elever i vores virksomhed, og vi beholder omkring halvdelen af dem, vi uddanner, så det her initiativ ville jeg i hvert fald være med på. Det er meget tiltrængt at få flere unge til at søge ind i branchen. Men jeg synes, kampagnen burde tale mere til virksomhederne. Der burde være flere virksomheder, der tager elever ind,” lød det fra direktør Klaus Krogh.
Anders Mosumgaard er enig i, at virksomhederne er meget vigtige.
"Vi kan ikke læne os tilbage og tro kampagnen løser det hele. Kampagnen kan profilere uddannelserne, øge kendskabet til branchen og forhåbentlig få de unge til at søge vores vej. Men praktikpladserne er i virksomhederne over hele landet. Og der er materiale på hjemmesiden, som virksomhederne er meget velkomne til at bruge, når de skal ud lokalt for at finde en elev," slutter Anders Mosumgaard.
Sådan synliggør du jer som praktikvirksomhedPå grafiske-karriereveje.dk findes en oversigt over godkendte praktikvirksomheder. Ønsker du at få din virksomhed vist på oversigten, kan du tage kontakt til Grafisk Uddannelsessekretariat på guu@grafiske-uddannelser.dk. Husk at medsende link til virksomhedens hjemmeside samt logo.
