Ny Forbrugerklagelov vedtaget
Folketinget har vedtaget en ny lov, som medfører væsentlige forpligtelser for de fleste erhvervsdrivende i Danmark. Den nye Forbrugerklagelov indeholder regler om tvistløsning og implementerer væsentlig EU-lovgivning herom. Formålet med loven er at modernisere det offentlige forbrugerklagesystem for derved at sikre forbrugerne adgang til hurtigere, billigere og mere effektiv klagesagsbehandling.
Den nye Forbrugerklagelov, der trådte i kraft den 1. oktober 2015, indeholder større krav til, hvorledes erhvervsdrivende skal oplyse forbrugere om deres klagemuligheder. Som noget nyt skal forbrugerne i en konkret tvist informeres om, hvilket specifikt klagenævn de har mulighed for at rette henvendelse til.
Oplysningerne skal:
-
Være lettilgængelige på den erhvervsdrivendes hjemmeside (fx på forsiden)
-
Indgå i de erhvervsdrivendes generelle aftalevilkår (salgs- og leveringsbetingelser)
-
Meddeles forbrugerne skriftligt eller på tilsvarende varigt medie (fx e-mail)
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en liste over godkendte klagenævn i Danmark.
Den 9. januar 2016 indtræder særlige regler for erhvervsdrivende, der sælger varer og tjenesteydelser via internettet og netbaserede markedspladser. Man er i øjeblikket i gang med at lave en onlineplatform for klagesager, som erhvervsdrivende i fremtiden forpligtes til at informere om ved aftalers indgåelse.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside – opdateret 30. september 2015.
