Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny Forbrugerklagelov vedtaget

Onsdag 11. november 2015

 

Folketinget har vedtaget en ny lov, som medfører væsentlige forpligtelser for de fleste erhvervsdrivende i Danmark. Den nye Forbrugerklagelov indeholder regler om tvistløsning og implementerer væsentlig EU-lovgivning herom. Formålet med loven er at modernisere det offentlige forbrugerklagesystem for derved at sikre forbrugerne adgang til hurtigere, billigere og mere effektiv klagesagsbehandling.


Den nye Forbrugerklagelov, der trådte i kraft den 1. oktober 2015, indeholder større krav til, hvorledes erhvervsdrivende skal oplyse forbrugere om deres klagemuligheder. Som noget nyt skal forbrugerne i en konkret tvist informeres om, hvilket specifikt klagenævn de har mulighed for at rette henvendelse til.

Oplysningerne skal:

  1. Være lettilgængelige på den erhvervsdrivendes hjemmeside (fx på forsiden)

  2. Indgå i de erhvervsdrivendes generelle aftalevilkår (salgs- og leveringsbetingelser)

  3. Meddeles forbrugerne skriftligt eller på tilsvarende varigt medie (fx e-mail)

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en liste over godkendte klagenævn i Danmark.

Den 9. januar 2016 indtræder særlige regler for erhvervsdrivende, der sælger varer og tjenesteydelser via internettet og netbaserede markedspladser. Man er i øjeblikket i gang med at lave en onlineplatform for klagesager, som erhvervsdrivende i fremtiden forpligtes til at informere om ved aftalers indgåelse.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside – opdateret 30. september 2015.

Læs også
GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen skal være rektor for Designskolen Kolding
Gyldendal har lanceret Gyldendals Læsedyst – en landsdækkende konkurrence for 7.-10. klasser, der skal styrke læselysten hos børn og unge. Initiativet åbner op for nye muligheder i branchen.