Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny duks blandt kommunikationsbureauer

Ny duks blandt kommunikationsbureauer Foto: Colourbox
Fredag 27. september 2024
2023 blev et magert år for kommunikationsbureauerne. Bare ikke for et af de store.

Af Finn Graversen, journalist

Generelt set blev 2023 et magert år for bureaubranchen, som det fremgår af den årlige Nøgletalsanalyse fra Bureaubiz, der netop er blevet offentliggjort i den årlige BureauTrends-rapport.

Men det gik mere ud over nogle af bureautyperne end andre. Kommunikationsbureauerne var blandt dem, der oplevede en decideret negativ udvikling med et fald i bruttoavance på 3,9 pct. oven på et 2022, hvor gruppen voksede med 13,7 pct.

Men et af bureauerne i Top 5 skilte sig ud med en solid vækst, og det betyder, at kommunikationsbureauerne har fået en ny duks på toppen. Det gælder Geelmuyden.kiese, som efter en vækst på 16,5 pct. lig med næsten 9 mio. kr. nåede op på en bruttoavance på 62 mio. kr.. Samtidig måtte Operate Gruppen notere et lille fald til godt 59 mio. kr. og dermed har Geelmuyden.kiese overtaget pladsen som branchens største kommunikationsbureau.

Væksten i 2023 var ikke en enlig svale. I 2022 voksede bureauet også flot – med ca. 10 mio. kr. – og Geelmuyden.kiese er således blevet næsten en halv gang større på to år.

Den flotte fremgang landede dog ikke på bundlinjen, der svandt med knap 20 pct. Et resultat før skat på plus 8 mio. kr.  er dog ganske solidt.

Bureauet angiver selv en positiv udvikling på rådgivning inden for energi- og finanssektoren som en del af forklaringen.

Ud over Geelmuyden.kiese og Operate Gruppen består Top 5 blandt kommunikationsbureauer af Primetime, Rud Pedersen og Radius i nævnte rækkefølge. De tre har en bruttoavance mellem 47 og 50 mio. kr. Det skal dog tilføjes, at Rud Pedersen har et datterbureau, King Street PR med en bruttoavance på 12 mio. kr., som er ved at blive lagt sammen med Rud Pedersen.

Rapporten bringer nøgletal for 57 kommunikationsbureauer, hvoraf 38 oplevede en faldende bruttoavance. I alt er der indhentet regnskabstal for 62 kommunikationsbureauer.

Nøgletal for 62 kommunikationsbureauer

Bruttoavance 827 mio. kr. -3,9 pct.
Resultat før skat +67,177 mio. kr. -40,5 pct.

Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektøranalysen er en del af BureauTrends-rapporten fra Bureaubiz. Den er netop udkommet. Læs mere om og bestil rapporten BureauTrends her.
 

Læs også
“Vi vil gerne have mindre medister og mere mojo,” sagde Bilkas marketingdirektør Claus Frederiksen på Creative Clubs bureaulederseminar.
Vindere og tabere i bureaubranchen, tendenser set fra en bureaudirektørstol og refleksioner fra en CMO sammen med bureauers arbejde med AI og ESG og en meget anderledes bureauorganisation. Det fik bureauledere fra hele landet med hjem fra Creative Clubs bureaulederseminar. Her er nedslag fra de forskellige oplæg.