Ny dom om Facebooksider
Torsdag 23. august 2018
Hvis din virksomhed har en Facebookside – en såkaldt fanside, hvor besøgende har mulighed for at ’like’ din virksomhed – så er der grund til at spidse ører.
5. juni afsagde EU-Domstolen en dom om, at Facebook og administratoren af en fanside har et fælles dataansvar. Ansvaret gælder behandlingen af personoplysninger, som bliver indsamlet i forbindelse med besøg på den pågældende fanside.
På baggrund af dommen har Datatilsynet oplistet en række konsekvenser af det fælles dataansvar som fx solidarisk hæftelse for et eventuelt erstatningsansvar i forbindelse med behandlingen af personoplysningerne.
Såfremt din virksomhed har en Facebookside, anbefaler Grakom, at virksomheden følger de retningslinjer, som Datatilsynet angiver.
Hele Datatilsynets fortolkning af dommen findes her.
Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.