Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny cookievejledning: ’Nej tak’-knap

Ny cookievejledning: ’Nej tak’-knap
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 27. februar 2020
Det skal være lige så nemt at afvise som at acceptere at videregive sine persondata, siger Datatilsynet i ny vejledning.

I sidste uge kom Datatilsynet med en ny vejledning om behandling af personoplysninger på hjemmesider. Den indeholder som sådan ikke nye regler for, hvordan man må anvende cookies.

Men Datatilsynet fastlægger med den nye vejledning en praksis, som der vil blive taget udgangspunkt i fremover.

Fremover er det ikke tilstrækkeligt at indhente ét fælles samtykke for, hvad man bruger persondataene til. For at leve op til cookie-reglerne og GDPR skal det være muligt for den hjemmesidebesøgende at give samtykke til, at ens persondata bruges til nogle formål og ikke til andre.

Samtidig skal det være lige så nemt at sige ’nej tak’ til at give sine persondata videre, som det er at sige ’ja tak’. Det betyder, at hvis der er en ’ja-tak’-knap, skal der også være en ’nej-tak’-knap.

GRAKOMs jurister vil i løbet af marts komme med rådgivning i forbindelse med den nye vejledning fra Datatilsynet. 

Datatilsynet skriver således på sin hjemmeside:

  • Det skal være et aktivt tilvalg, når en besøgende på din hjemmeside giver lov til, at vedkommendes oplysninger behandles
  • Det skal være klart, hvilke forskellige formål du gerne vil behandle oplysningerne til
  • Det skal være let for den besøgende at give samtykke til nogle formål og ikke give samtykke til andre
  • Det skal være nemt ikke at give samtykke – også rent visuelt
  • Desuden skal du kunne dokumentere, hvad en besøgende har givet samtykke til – og hvordan samtykket er indhentet

De nye retningslinjer kan ses her

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.