Ny bog sætter fokus på kommunikation af samfundsansvar
Sociale og miljømæssige ansvar fylder stadig mere i virksomhedernes strategier. Men kommunikationen følger ikke altid med. Det er udgangspunktet for en ny grundbog fra DMJX, der giver konkrete råd til, hvordan man gør det rigtigt.
Bag bogen, der hedder Kommunikation af samfundsansvar, står docent Line Schmetz og lektor Anna Karina Kjeldsen. Begge har i flere år beskæftiget sig med CSR, bæredygtighed og ESG og med de kommunikationsmæssige udfordringer, der følger med.
”For godt 15 år siden var der ikke mange, der talte om at kommunikere samfundsansvar, og i dag er det stadig alt for få, som gør det. Og endnu færre, som gør det rigtig godt,” siger Line Schmetz i en pressemeddelelse.
Fra venstre lektor Anna Karina Kjeldsen og docent Line Schmertz, begge DMJX
Bogen viser, hvordan man arbejder strategisk med kommunikation af samfundsansvar og undgår faldgruber som greenwashing. Den behandler klassiske kommunikationsspørgsmål om målgrupper, budskaber og medievalg og ser på temaer som branding og purpose.
”Gevinsterne ved at kommunikere om sit samfundsansvar er store, hvis man gør det rigtigt. Det kan styrke omdømme, salg, kundeloyalitet og rekruttering. Men det er endnu vigtigere, at man gør det godt og ansvarligt," siger Anna Karina Kjeldsen.
Bogen er netop udkomme hos Samfundslitteratur og koster 399,-