Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ny anbefaling: 1 meters afstand

Ny anbefaling: 1 meters afstand Sundhedsstyrelsen har opdateret deres anbefalinger for de fysiske forbehold, der skal tages for at forebygge spredning af COVID-19. Ny tommelfingerregel for afstand er 1 meter.
Emil Malte Simonsen
Kommunikationskonsulent Emil Malte Simonsen
Mandag 11. maj 2020

Sundhedsstyrelsen har opdateret sine anbefalinger for de fysiske forholdsregler, der skal tages for at forebygge spredning af COVID-19. Ny tommelfingerregel for afstand er 1 meter.

Sundhedsstyrelsen har de seneste måneder flere gange opdateret sine retningslinjer, der har isolation, hygiejne og kontaktflader som grundelementerne i strategien mod smittespredning.

I den seneste udmelding fra søndag d. 10. maj er den mest iøjnefaldende justering, at tommelfingerreglen om 2 meters afstand i det offentlige rum er sat ned til 1 meter, men stadig med forbehold for særlige hensyn, som aktiviteter med kraftig udånding – som fx fysisk anstrengelse eller sang.

Det vejledende princip vurderes som en meters afstand fra ’næstetip til næstetip.’ Sundhedsstyrelsen tilråder derfor siddende indretning på arbejdspladser, hvor det er muligt at sikre afstand, mens det på arealer for gående og stående anbefales, at afstand markeres på gulve, vægge og lignende.

Hvis det ikke er muligt at garantere afstanden anbefales det stadig, at man reducerer antallet og varigheden af kontakter. En måde at gøre dette, foreslår Sundhedsstyrelsen, kunne være ved at omlægge procedurer, f.eks. ved forskudt fremmøde, opdeling af medarbejdere i hold, udnyttelse af lokaler til andre formål m.v.

Med den ændrede afstandsanbefaling bliver det muligt for flere virksomheder at have kunder og medarbejdere tilbage på arbejdspladsen. Sundhedsstyrelsen understreger stadig vigtigheden af hyppig og grundig rengøring af kontaktflader.

Du kan læse alle Sundhedsstyrelsens anbefalinger her.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.