Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Nu lukkes momsfinten for magasinudgivere

Tirsdag 09. juni 2015

Magasinudgivere har i årevis fået indirekte statsstøtte i form af momsfritagelse, fordi de flytter produktionen ud af landet. Momsfinten stopper nu, og magasiner produceret i Danmark får fair konkurrencevilkår.

Efter mere end ti års kamp mod den momsfinte, der har sendt tryk af magasiner og arbejdspladser ud af landet, ser det nu endeligt ud til, at det lykkes at få stoppet hullet. Folketinget vedtager i næste uge lovforslaget fra skatteminister Benny Engelbrecht (S), der sætter en stopper for, at man kan spekulere i en momsfinte ved at sende produktion og arbejdspladser ud af Danmark og udenfor EU.
Hos Grafisk Arbejdsgiverforening (GA) hilser adm. direktør, Thomas Torp, lovforslaget velkomment:

- Det er noget, vi har kæmpet for i mange år. Mens udgiverne har sparet hundredevis af millioner på at undgå momsloven, har den grafiske branche mistet omsætning og arbejdspladser, der i stedet er gået til lande som Norge og Schweiz. Momshullet har fungeret som indirekte statsstøtte fra Danmark til de magasinudgivere, der vælger at producere magasinerne uden for EU og flytte arbejdspladser ud af landet.

Thomas Torp understeger, at GA’s kamp i sagen handler om at skabe fri konkurrence.
- De danske trykkerier har gang på gang vist, at de er konkurrencedygtige, men det er ikke muligt at konkurrere med en momsfritagelse. Hullet skulle have været lukket for mange år siden, så nu må vi bare glæde os over, at det endelig sker. Hvis ikke det var lykkedes at få lukket hullet, ville alle danske magasiner om få år blive trykt i dyre produktionslande som Norge og Schweiz.

For øjeblikket drejer det sig om ni millioner magasiner årligt. Magasiner, som trykkes uden for EU for dernæst at blive kørt til Danmark på store lastbiler. En transport, som ene og alene handler om at undgå at bidrage med moms til statskassen.

- Der er da ingen tvivl om, at det er godt gammeldags træls at skulle betale moms og skat, for det er da langt sjovere at beholde pengene selv. Men her i landet er det nu en gang sådan, at vi alle skal betale vores del, siger Thomas Torp.

Regeringens forslag er målrettet udgivere, som har flyttet deres magasinproduktion ud af landet af momsmæssige årsager, og derfor er det begrænset til kun at omfatte dansksprogede magasiner. Det giver til gengæld fair konkurrence på det danske magasinmarked.
- Danske magasiner produceret i Norge konkurrerer først og fremmest med danske magasiner produceret i Danmark. I over ti år har konkurrencen været skævvredet til fordel for magasiner produceret i Norge. Nu får danskproducerede magasiner mulighed for at konkurrere på lige vilkår. Det styrker de små danske magasinudgivere, og det gør det lettere at komme i gang med nye danske magasiner, når man ikke skal konkurrere med en momsfinte eller være tvunget til at flytte produktionen til Norge fra dag ét, siger Thomas Torp.
Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.