Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Nej Tak-ordningerne fortsætter – næsten – uden ændringer

Tirsdag 17. januar 2017
Det er slut med udløbsdatoen på postkassens ”Reklamer – Nej Tak”-klistermærke. Dermed slipper forbrugerne for at skulle forny deres afvisning af uadresseret markedsføring i postkassen. Ændringen af ordningen er minimal men til at leve med. Sådan siger Thomas Torp, adm. direktør i Grakom, der har forhandlet om retningslinjerne for ordningen.

Reklamer - Nej Tak

I et års tid har Brancheforeningen Grakom deltaget i forhandlingerne hos Forbrugerombudsmanden om en opdatering af retningslinjerne for ”God markedsføringsskik ved omdeling af forsendelser uden påført navn”. Ved forhandlingsbordet har også siddet en række andre aktører inden for medier, markedsføring og distribution.

Tirsdag d. 17. januar har Forbrugerombudsmanden offentliggjort de opdaterede retningslinjer på sin hjemmeside. Den eneste, mærkbare justering for forbrugerne bliver, at klistermærkerne på postkassen, der signalerer ”Nej Tak” til reklamer (og ugeaviser), ikke længere er tidsbegrænsede til to år.

”Det er mit indtryk, at rigtig mange forbrugere er glade for ”nej tak”-ordningerne, og revisionen betyder, at forbrugerne ikke skal ulejliges med at sætte et nyt klistermærke på deres postkasse hvert andet år,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Brancheforeningen Grakoms adm. direktør, Thomas Torp, har argumenteret for en mere intelligent reklamevalgsordning, der ikke baserede sig på et enten-eller-valg, men tillod forbrugerne at sammensætte en nøjagtig og håndplukket vifte af reklamer gennem den officielle ”Nej Tak”-ordning. Den lille justering af ordningen, som revisionsarbejdet er mundet ud i, er dog til at leve med, siger direktøren.

” Vi havde gerne set en ny og bedre ordning, der i højere grad kunne imødekomme forbrugernes ønske om selv at vælge. Men det er ingen hemmelighed, at der blev rejst mange modsatrettede ønsker ved forhandlingsbordet, og derfor har der ikke kunne skabes enighed om mere omfattende ændringer af ordningen” konstaterer Thomas Torp.

Retningslinjerne evalueres igen i 1. halvår af 2019.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.