Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Når man ser og griber potentialet: Stine Kailows talent giver ny forretning til Kailow

Når man ser og griber potentialet: Stine Kailows talent giver ny forretning til Kailow Stine Kailow. Foto taget på researchtur iil Paris af Anne Mette Kristensen
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 25. november 2025
Kunsttryk var aldrig en del af forretningsplanen hos Kailow, men Stine Kailows talent og tilfældighedernes spil har ført til et nyt ben i virksomheden.

Det lå ikke i kortene, at Kailow skulle udvide til at producere kunsttryk, da trykkeriet blev etableret i 1975. Men som det ofte sker med nye aktiviteter, kom det hele lidt i stand ved et tilfælde – og takket være relationer, talent og lysten til at gribe en mulighed, når den viser sig.

I en grafisk branche, hvor de traditionelle trykopgaver er under pres, kan selv et lille nyt forretningsben skabe synlighed og energi. For Kailow blev det Stine Kailows kunsttryk, der satte skub i en helt ny type produktion på trykkeriet.

Når man træder ind i Kailow Tryks foyer i Rødovre, er det faktisk Stine Kailows farverige værker, man møder først. De er udstillet som et visuelt visitkort, der både viser Stines flotte streg og trykkeriets trykkvalitet.

Fra hobby til galleri

Stine Kailow, der er kendt fra tv-programmet Ups, vi er blevet voksne, har altid haf en passion for at tegne. Men vejen fra hobby til forretning begyndte, fordi der skulle samles penge ind.

Stine Kailow og hendes bofæller skulle samle penge ind på en bazar til en sommerferie med det bosted, hvor hun bor. En tur, der ellers var blevet sparet væk. Ved bazaren gik Stine Kailows tegninger som varmt brød, og hendes far, Lars Kailow, der er medejer af trykkeriet, satte tegningerne i produktion.

”Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle lave forretning sammen med min datter. Det er mange år siden, jeg har lavet noget, der har været så sjovt. Vi er meget mere sammen nu og har noget konkret at diskutere. Det er en dejlig oplevelse,” siger Lars Kailow.

Foreningen Ingen bliver efterladt har for anden gang holdt en bazar. Denne gang på Femøren på Amager, for at der skulle være plads til alle de besøgende. Også denne gang gik Stine Kailows tegninger som varmt brød, og hun omsatte for flere hundrede tusinde kroner.

Tegnegaverne har hun fra sin mor, Helle Kastrupsen, der ejer tegnestuen Montagebureauet, og forretningsgenet har hun fra sin far, som hjælper hende med at styre det hele.

”Jeg elsker at tegne, og det har jeg fra min mor, der er grafisk tegner. Og så er jeg business woman, som jeg har fra min far,” siger Stine Kailow stolt.

Samarbejde med Anders Matthesen

Det, der startede med nogle få print, har nu udviklet sig til, at der både er galleri, webshop og samarbejder med andre kunstnere. Produkterne trykkes på en 12-farveprinter med farveægte kvalitet og på bomuldspapir, som gør, at de har en rigtig god kvalitet.

Stine Kailow har en tydelig, genkendelig streg, og motiverne spænder fra Badehotellet til børnefilm, katte og fugle og ofte med hende selv tegnet med i motiverne. Og så har hun har lavet limited editions bl.a. i samarbejde med Anders Matthesen.

Stine Kailow 3 Tegninger

Et udvalg af Stine Kailows tegninger

På vej mod den første million

For Kailow betyder kunstprintene endnu ikke en millionomsætning, men de tilpasses ind i virksomhedens kapacitet og fungerer fint som en kreativ markedsføring. Det er samtidig et eksempel på, hvordan man kan udnytte kompetencer og udstyr på en anderledes måde end oprindeligt tænkt.

Men hvem ved, Stine Kailow selv er godt på vej til at omsætte for sin første million.

”Vi laver mange ting i Kailow, vi ikke havde forestillet os, vi skulle lave. I gamle dage skulle kunsttryk være serigrafi, nu kan vi printe dem direkte og i høj kvalitet. Det giver os en ny indgang til kunder og samarbejdspartnere,” siger Lars Kailow.

Artiklen blev først bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindutrien 3/2025

Læs også
FESPA styrker sit globale eventprogram med to nye initiativer, bølgepap og tekstil, der får debut i Barcelona i maj 2026.
Det Europæiske Råd lægger op til at udskyde ikrafttrædelsen af EU’s afskovningsforordning til 30. december 2026 for alle størrelser virksomheder og indføre enklere due diligence-krav. Men en ny kategori af operatører kan få betydning for trykkerier med ikke-EU-leverandører.